خیلی خب به بررسی هدف‌گذاری بر اساس موقعیت مکانی خوش اومدین حالا قبل از اینکه به صورت ویژه وارد هدف‌گذاری موقعیتی بشم، می‌خوام به چند مورد اشاره کنم چون این اولین بررسی هست که داریم انجام می‌دیم.

با انتخاب کمپین و در ادامه‌ی مسیر، می‌خوام چند تا چیز رو روشن کنم برای این آموزش و در طول این دوره، تنها از شبکه‌ی جستجو استفاده می‌کنیم چون چیزی که واقعاً می‌خوایم در موردش صحبت کنیم، آموزش اصول افزودن واژه‌ها و از اون مهم‌تر جستجوی تبلیغات یا مشتقات مربوط به جستجوی پولی اونهاست. گزینه‌ها و موارد مختلفی هستن که می‌تونید از اونها استفاده کنین البته به شرطی که اصول محصول محوری یعنی جستجوی پولی رو متوجه بشین بنابراین گزینه‌های زیادی مثل نمایش، شبکه، شاپینگ، ویدئو، یونیورسال، اپ و کمپین‌ها هستن که همگی جایگاه خودشون رو دارن و امکان داره به درد کسب‌وکارتون بخورن، اما ابتدا باید محصول محوری رو درک کنین سپس دنبال مشتقاتی که پیرامون جستجوی پولی وجود دارن برید. ابتدا بیاید روی گزینه‌ی فقط شبکه‌ی جستجو کلیک کنیم دومین چیزی که در موردش صحبت می‌کنیم، کلیه‌ی ویژگی‌هایی هستن که من اسمش رو می‌ذارم تست کمپین و البته کلیه‌ی ویژگی‌هایی که تمامی گزینه‌های هدف‌گذاری بالقوه را باز می‌کنن و مطمئن می‌شیم که در طول این دوره‌ی آموزشی کل اینها رو بررسی می‌کنیم.

همچنین می‌خوام بگم که یه تعداد گزینه‌ی دیگر هم هستن که می‌تونین فعالشون کنین و ما ازشون استفاده نمی‌کنیم، اما به‌هرحال بدونین که هستن. نصب اپ موبایل، میزان درگیری با اپ موبایل، جستجوی داینامیک تبلیغات و جستجوی فقط تماس و می‌تونید اطلاعات بیشتری در مورد انواع کمپین‌ها و زمان و دلیل منطقی بودنشون برای کسب‌وکار اطلاعات کسب کنین اما باز هم می‌گم که هدف ما بررسی اونها نیست. آخرین چیزی که می‌خوام در موردش صحبت کنم شبکه‌ها هستن که برای ۹۹ درصد کمپین‌های در دست اجرا یا اونهایی که قبلاً اجرا کردم، شرکای جستجو رو به صورت یک مجموعه نمی‌گنجونم این امر نرخ کلیک و عملکرد رو تضعیف می‌کنه و موجب برهم‌ریختگی داده‌ها می‌شه چون شرکای جستجو مثل اِی.او.ال و بعضی از این ویژگی‌های دیگر، از جستجوی گوگل استفاده می‌کنن که می‌تونید روشون تبلیغات کنید اما اون کیفیت لازم رو برای جستجوکننده‌ها ندارن و نمی‌تونید به همون شکل با تبلیغاتشون تعامل داشته باشید.

خب حالا با توجه به این نکته‌ها می‌ریم سراغ هدف‌گذاری موقعیتی. خب من داخل آمریکا هستم و همونطور که می‌بینید آمریکا و کانادا گزینه‌های پیش‌فرض من هستن همچنین می‌تونید سایر کشورها و حوزه‌ها رو انتخاب کنین، اما برای اکثریت کمپین‌ها حتی اگر از مکان مورد هدفتون اطلاعی نداشته باشید، نباید تمامی کشورها و مناطق رو داخل منطقه‌ی هدف‌گذاری قرار بدید. گوگل انلیتیکز یک مکان عالی برای جستجوی گزارش جغرافیایی و ناحیه و شهر و ایالتی که به وب‌سایتتون اومده و داره اونجا خرید می‌کنه هست بنابراین از اینجا می‌تونید حدس‌های هوشمندانه در مورد پیدا کردن انواع دیگر مشتریان مثل همین افراد داشته باشید هدف گوگل ادوردز هم همینه که افرادی مشابه با اونهایی که توی سایتتون خرید کردن رو پیدا کنه تا بتونه تعداد خریدها و سوژه‌ها در وب‌سایتتون رو بالا ببره، خب همونطور که گفتم می‌تونید به تمام کشورها و مناطق برید، البته اگر واقعا می‌خواید همین مسیرو طی کنید اما باز هم می‌گم بهتره کارتون رو آروم شروع کنید و بعد کم‌کم گسترشش بدید تا اینکه بالعکس کارتون گسترده شروع بشه و بعد بعد کم‌کم تلطیفش کنید تا به انتخاب‌های پیش‌فرض برسید اما زمانی که مشتری‌هاتون رو به دست آوردید باید از این ابزارها استفاده کنید. برای این مثال از اورلاندو فلوریدا استفاده می‌کنم و گزینه‌هایی برای اضافه به موقعیت هدف به شما داده می‌شه که می‌تونید از نادیده گرفتن هم استفاده کنید، حالا می‌خوام این رو به همه نشون بدم، همه‌ی کشورها و منطقه‌ها به جز اورلاندو فلوریدا یا می‌تونه جستجو برای مناطق نزدیک باشه اما می‌خوام روی اضافه کردن کلیک کنم و می‌بینید که به موقعیت‌های هدف اضافه شده. اگه بخوام برم به قسمت‌های نزدیک، باید تنظیمات پیشرفته بالا بیاد که می‌تونه با کلیک روی این لینک هم پیدا بشه اما کلیک بر روی گزینه‌ی نزدیک، مناطق نزدیک رو نشون می‌ده که به صورت شهری و کشوری تقسیم‌بندی شدن خب بیاید بریم سراغ شهر و می‌بینید که بعضی از شهرها از نظر میزان دسترسی یا جمعیتی روند صعودی یا نزولی برای سایت ما دارن و می‌تونید مناطقی رو پیدا کنین که باید به صورت ویژه هدف‌گذاری بشن اما چیزی که به نظرم بهتر جواب می‌ده جستجو بر اساس نام دقیق شهرهاست، الان اورلاندو فلوریدا رو از اینجا حذف می‌کنم. هم‌‌اکنون توی این تبلیغ هدف‌گذاری شعاعی انتخاب شده.

خب حالا فرض کنیم شما یک رستوران هستید شما می‌دونید که معمولاً افراد ۱۰ مایل رانندگی می‌کنن تا برسن به محل شما حالا یخورده بالاتر یا یخورده پایین‌تر ولی این چیزیه که معمولاً از مشتریهاتون می‌شنوین. می‌خوام دوباره برم سراغ اورلاندو فلوریدا می‌خوام این رو به ۱۰ مایل تغییر بدم و وقتی جستجو رو می‌زنم می‌تونم کل شهرهای واقع در ناحیه رو به صورت تصویری ببینم بنابراین اینجوری منطقی‌تره و بیشتر می‌تونه عاملی برای تحریک مشتری‌ها باشه تا اینکه بخوام از مرز شهرها برای هدف‌گذاری خودم استفاده کنم. به آسانی می‌تونید ببینید که چه شهرهایی داخل محدوده هستن و شاید بخواید پنج مایل دیگرو اضافه کنید تا قسمت‌های بیشتری رو توی حوزه‌ی هدف‌گذاری داشته باشید خب جستجو رو بزنید و کار شما راه می‌افته. گزینه‌ی اضافه رو می‌زنم و اون ناحیه به هدف‌گذاری موقعیتی من اضافه می‌شه همچنین می‌تونید گروه‌های مکانی اضافه کنید و یه تعداد گزینه اونجا هستند که می‌تونید توشون مکان‌ها یا چیزهای مورد علاقه نظیر فرودگاه‌ها رو انتخاب کنید.

شاید هدفتون هتل باشه یا افرادی که داخل فرودگاه هستن یا افرادی که توی بار هستن یا افرادی که توی فلان پارک حضور دارن و البته می‌تونید ویژگی‌های جمعیت‌شناختی یا گزینه‌های موقعیتی باحال رو هم در اینجا اضافه کنید و آخرین گزینه برای هدف‌گذاری موقعیتی، موقعیت‌های عمده است و می‌تونید براش یک اسپردشیت داشته باشین. شاید شما صاحب یک فروشگاه زنجیره‌ای لباس باشید و ۲۰ شعبه در سرتاسر کشور داشته باشین می‌تونید اونها رو از طریق یک سی‌اس‌وی یا اسپردشیت اکسل کپی کنید اونها رو اینجا بندازید و به هدف‌گذاری شعاعی اضافه‌شون کنید. اگر تعداد زیادی موقعیت مکانی داشته باشید اینجوری کارتون آسون‌تر می‌شه منظورم اینه که تصور نشستن در تمام طول روز و تایپ این همه موقعیت خیلی سخته ادوردز کار رو آسون کرده و من اینجا کارم رو تموم کردم. آخرین موردی که می‌خوام در مورد هدف‌گذاری موقعیتی ذکر کنم، گزینه‌های پیشرفته‌ای هستن که به صورت ویژه هدف رو مشخص کرده و یه تعداد گزینه رو به صورت پیش‌فرض نادیده می‌گیرن این گزینه افرادی هستن که براش جستجو می‌کنن یا به موقعیت هدف من علاقه نشون می‌دن که گزینه‌ی توصیه‌شده هم محسوب می‌شه اما منظور من اینه که چنین روشی برای بعضی تبلیغات جواب می‌ده برای بعضی‌هاشون هم نه.

شاید بخواید تبلیغتون رو صرفاً به افرادی که در موقعیت هدفتون هستن نشون بدین باز هم همون مثال رستوران اورلاندو که می‌خواین افرادی که امشب به دنبال هات داگ و استندش می‌گردن رو بلافاصله به سمت خودتون جلب کنین شما افرادی رو می‌خواید که در موقعیت مکانی‌تون هستن و البته استند هات در اورلاندو رو از کالفرنیا سرچ می‌کنن؛ اون روی سکه می‌تونه نشون دادن تبلیغ گوگل به افرادی باشه که به موقعیت هدف علاقه نشون داده یا اون رو جستجو می‌کنن مثلاً شاید من بنگاه اجاره‌ی ماشین توی اورلاندو باشم می‌خوام تبلیغم رو به افرادی نشون بدم که همین الان در حال تصمیم‌گیری برای اجاره‌ی ماشین هستن و می‌خوان تعطیلاتشون رو به اورلاندو بیان پس افرادی که از نیویورک عبارت اجاره‌ی ماشین اورلاندو رو سرچ کنن تبلیغ من رو می‌بینن اما افرادی که در حال حاضر توی اورلاندو هستن و عبارت اجاره‌ی ماشین رو سرچ می‌کنن تبلیغ من رو نمی‌بینن. همین موارد برای گزینه‌ی نادیده گرفتن هم وجود داره می‌دونم که اوضاع داره یخورده اذیت‌کننده می‌شه اما باید بدونین چه گزینه‌هایی هست تا بتونین بهترین تبلیغات که با کسب‌وکار شما همخونی دارن رو ایجاد کنید؛ پس این بود هدفگذاری موقعیتی.

در دوره آموزش google adwords در وبلاگ پارس ادوردز در ابتدا مباحث مقدماتی دوره Google Adwords را شرح داده ایم و سپس شما را با اصول افزودن کمپین و تبلیغات ادوردز آشنا می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ساخت اولین تبلیغ در گوگل را انجام دهید، همچینین در این دوره با نحوه صحیح هدف گذاری جغرافیایی و هدف گذاری زبانی آشنا خواهید شد و در نهایت به مباحث ریمارکتینگ مقدماتی پرداخته می شود.