سلام بچهها. به درس ریمارکتینگ مقدماتی خوش آمدین! شاید این موضوع یخورده پیشرفته و پیچیده به نظر برسه اما بهتون قول میدم با درک اون و شناخت در مورد نحوهی استفاده ازش، متوجه میشید یک ابزار واقعاً قدرتمنده تقریباً شبیه یک حقهی جادو هست چون با استفاده از اون تاکتیکهای مختلفی دارید که میتونید برای کمپینهای بازاریابیتون به کار بگیرید.
خب بریم سراغش. ریمارکتینگ چی هست و چجوری کار میکنه. این یک مثال از نحوهی عملکردشه؛ شما یک وبسایت رو میبینید مثل زاپوس دات کام. به خاطر اینکه اون وبسایت عملکرد خوبی رو داره اگه از زاپوس خرید کرده باشین متوجه میشین که من چی میگم زمانی که شروع به توصیفش بکنیم منطقی جلوه میکنه. خب فرض کنیم ما در زاپوس دات کام هستیم و به دنبال یک نوع کفش خاص برای خانمها میگردیم، زمانی که روی وبسایت هستید یه کوکی رد شما رو میگیره. کوکی اساساً یک اسنیپت کوتاه از کد هست که داخل وبسایت قرار میگیره و با ورود کاربرها ردشون رو میزنه سایر کدهای رهگیری برای گوگل انلیتیکز هستن اما این کد جایی که شما و هر بازدیدکنندهی دیگه هست رو رهگیری میکنه و نحوهی تعاملتون با سایت رو میبینه. این امر به آدرس آی پی شما بستگی داره تا ببینه که شما کی هستید و چه صفحاتی رو دیدید چه مدت زمانی روی سایت بودید و مواردی از این دست. بر اساس همین کوکی رهگیری، وقتی که داخل سایر وبسایتها هستید بهتون تبلیغ نشون داده میشه کوکی رهگیری میاد حدود رفتار شما در سایت رو بیان میکنه و کمپین تقریباً منطبق رو مشخص میکنه. برای این مثال، اگر بعدها رفتید توی سایت تککرانج امکان داره تبلیغ همون جفت کفشهایی رو ببینید که دنبالشون میگشتید یا همون کفشهای مشابهی که میخواستیدشون. همونطور که میبینید این یک ابزار عالی برای استفاده هست برای اینکه بتونید افراد داخل سایتتون رو هدف بگیرید، علائقشون رو بدونید. افرادی که بدون دلیل دنبال خرید چیزی نرفتن صرفاً اون اشارهی ظریف رو بهشون داشته باشید البته تعدادی تاکتیک دیگه هم هستن که خوب عمل میکنن و در موردشون صحبت میکنیم.
خب همونطور که ذکر کردم گزینههای پیشرفتهتری هم هستن. میتونید کوکیهایی رو ست کنید تا رهگیری بر اساس متغیرهای معین باشه. میتونید مخاطبینتون رو بر اساس متغیرهای معین پیدا کنین. برخی از نمونهها و مثالهای این موضوع برای یک کمپانی که بازدیدکنندهها یک صفحهی خاص ازش رو میبینن، مفید باشه بنابراین مثل همون مثالی که گفتم اگر برن و مثلاً یک نوع خاصی از کفش رو ببینن یا یک پیرهن یا یک آیتم یا صفحهی خاص از منو و بعد هنگامی که دارن در سایر ساعات روز سایر وبسایتها رو مرور میکنن یه تبلیغ گوگل از همون صفحه رو بهشون نشون بدین یا تبلیغی رو در اختیارشون بذارین. همچنین میتونین مخاطبین رو بر اساس افرادی که سبد خریدشون رو رها کردن تنظیم کنید اونها صفحهی سبد خریدشون رو دیدن و آیتمهایی رو داخلش قرار دادن اما صفحهی تشکر از شما رو مشاهده نکردن یعنی عملاً فرایند خریدشون رو به پایان نرسوندن. بنابراین میتونید به اونها یه تبلیغ نشون بدین و اتمام فرایند خرید رو بهشون یادآوری کنین یا تبلیغ با یک پیام درست که خیلی هم نیش و کنایه نداشته باشه، خیلی هم ظریف به اونها یه هشداری میده که هنوز یه سری آیتم توی سبد خریدت هستن یا یه کوپن ۵ دلاری بهشون پیشنهاد میده تا بیان خریدشون رو تموم کنن. مسلماً استراتژیهای زیادی هستن که میتونید در اینجا امتحان کنین همونطور که گفتم بازدیدکنندههایی که میان منوی شما رو میبینن میتونید با اونها در مورد غذاهای ویژه صحبت کنین. فرضاً اونها یکی دو روز پیش اومدن منوتون رو دیدن اما امروز سهشنبه هست و یک برنامهی ویژه در رستوران دارید که دوست دارین افراد بازدیدکنندهی منو یا وبسایت شما از اون آگاه باشن و این هم یک روش دیگه برای انجام کاره.همچنین بازدیدکنندههایی که ۵ یا تعداد بیشتری صفحه رو بازدید کردن؛ این یک روش برای درک میزان درگیری مردم با سایتها هست اینکه یه تعداد صفحهی خاص رو مشاهده کردن، وقتی که این نوع از کمپینها رو انجام میدم معمولاً تنظیم رو روی ۳-۴ صفحه انجام میدم چون نشون میده که بازدیدکننده صرفاً برای همون صفحه به سایت نیومده و بلافاصله اون رو ترک نکرده، اونها چیزی رو دیدن که دوستش داشتن اونها میخواستن اطلاعات بیشتری به دست بیارن و باهاش درگیر شدن باید سعی کنید اونها رو برگردونید تا فرایند تکمیل رو به پایان برسونن.
حالا تنظیم کمپین ریمارکتینگ، باز هم شاید پیچیده به نظر برسه اما نسبتاً آسون هست کاریه که باید انجام بدین و توی تمرین این درس با هم اون رو مرور خواهیم کرد. آموزش گام به گامش رو به شما نشون میدم. شما کد رهگیری رو در سایتتون قرار میدین، کمپین درست میکنین. فهرست ریمارکتینگ یا مخاطبینی که میخواین دوباره بهشون تبلیغ ارائه بدین رو مشخص میکنین، در ادامه تبلیغ خودتون برای بنر رو اضافه میکنید. بنابراین شد چهار گام. احتمالاً تنظیم در کمتر از ۲۰ دقیقه انجام میگیره و باید برای کوکی رهگیری خودتون منتظر بمونین. کوکی رهگیری شما که باید افراد ورودی به وبسایت رو رهگیری کنه شاید ایجاد یک فهرستی که به اندازهی کافی خوب و بزرگ باشه یه هفته طول بکشه. فهرستی از افراد که میخواین بهشون سرویس ارائه بدین، اما اگه آماده شد کار شما شروع شده. خب کد رهگیری کاری که باید انجام بدین رفتن به زبانهی کتابخانهی مشترک در سمت چپ حساب ادوردز شماست. میرید به مخاطبین بر روی گزینهی مخاطب جدید کلیک میکنید این امر به شما یک کد جدید میده که باید به وبسایت اضافه کنید. اون باید قبل از تگ بدنهی وبسایت اضافه بشه یا قبل از اینکه تگ بدنه رو ببندید. اگه خودتون توسعهدهنده نیستید باید این اطلاعات رو به طرف بفرستید احتمالاً اونها برای اضافه کردنش به کمتر از یک دقیقه وقت احتیاج دارن، اگر باهاش آشنایی دارید یا یک سیستم مدیریت محتوای متنباز دارید سیستمی مثل وردپرس، جوملا، دروپال، شاپیفای که ازش استفاده میکنید یه سری افزونه هستن که اونها رو اضافه کرده و کد رو میکشید داخل اونها به همین سادگی همه چیز باید تنظیم بشه. برای سیستمهای مختلف، لینکهای گوناگونی رو به این درس اضافه میکنم. بعدش باید یک کمپین جدید بسازید، شبکهی نمایش رو انتخاب کنید در ادامه و در صفحهی بعدی یک تعداد چک باکس قرار دارن. طبیعتاً باید برید روی گزینهی ریمارکتینگ بزنید و بعدش هم مخاطبینتون رو اضافه کنید. اگه میخواید افرادی که سبد خریدشون رو رها کردن یا افرادی که چند صفحه رو دیدن اضافه کنید، باید روی مخاطبین معین کلیک کنید. در ادامه بنرهای خودتون رو اضافه کنین تعدادی نمونهی بیشتر که از زاپوس اومده و اونها رو برای آیتمهای ویژهی کریسمسشون استفاده کردن میبینید که این یک نقطهی فراخوان خوبه. سفارش تا یک بعدازظهر، سفارشتون رو یک روزه به صورت رایگان دریافت میکنید یک طعمهی بسیار خوب برای افراد که بیان فرایند خریدشون رو تکمیل کنن باز هم میگم اونها یک کار خیلی خوب از منظر تبلیغات دیجیتال انجام میدن.
همونطور که در بخش کمپین نمایشی یا مقدمهی بازاریابی نمایشی گفتیم هرقدر به سایز بنرتون اضافه کنین، بیشتر اون رو به دید مردم میرسونین. البته باید مخاطبین و افرادی که اون رو نگاه میکنن رو در ذهن داشته باشید. اگر به دنبال افرادی میگردید که دنبال نوع خاصی از کفش در همون نمونه میگردن مسلماً نمیخواید تبلیغی رو بهشون نشون بدین که توش پیراهن داره صرفاً باید افراد رو شناسایی کنید هر کسی که میتونه تبلیغ ریمارکتینگ بالقوهی شما رو نگاه کنه پس خاطرتون باشه جمعش کنیم. تنها کاری که باید انجام بدین اضافه کردن کد، بخش، یک نقطهی فراخوان خوب و یک دلیل برای بازگشت افراده. گاهی اوقات این امر به معنای اطلاعات بیشتر یا پیغام صحیح هست. یه کوپن یا ارسال رایگان یا ذکر یک آیتم به صورت ویژه آسیبی به شما نمیزنه و معمولاً همینها برای ریمارکتینگ جواب میدن. به مخاطبتون فکر کنید باز هم مطمئن بشید که چه کسایی میتونن تبلیغتون رو ببینن نه صرفاً افرادی که شما میخواین تبلیغتون رو ببینن و دنبال خلاقیت متفاوت باشید این یک فرصت عالی برای آزمونه؛ به راحتی میتونید بنرهای جدید، اندازههایی برای اون بنرها و مواردی از این دست رو امتحان کنین تا ببینین چی جواب میده و از تعدادی منابع دیگر که در بخش بنرهای تبلیغاتی اسمشون رو آوردیم استفاده کنید. اگر طراح نیستید، رایت بنرز گزینهی خوبیه،توئنی دالر بنرز هم گزینهی خوبیه و کار رو راحت کرده میتونید پیغامهای متفاوت رو آزمایش کنید و و هر چیزی که ممکن هست رو تست کنید تا ببینید که کدوم به کارتون میاد و میتونید به این شکل قدرت ریمارکتینگ برای کسبوکار خودتون رو مشاهده کنید.
در دوره آموزش تبلیغ در گوگل وبلاگ پارس ادوردز در ابتدا مباحث مقدماتی دوره Google Adwords را شرح داده ایم و سپس شما را با اصول افزودن کمپین و تبلیغات ادوردز آشنا می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ساخت اولین تبلیغ در گوگل را انجام دهید، همچینین در این دوره با نحوه صحیح هدف گذاری جغرافیایی و هدف گذاری زبانی آشنا خواهید شد و در نهایت به مباحث ریمارکتینگ مقدماتی پرداخته می شود.