خیلی خب در این درس می‌خوایم در مورد هدف‌گذاری جغرافیایی یا مبتنی بر موقعیت مکانی صحبت کنیم البته خیلی دوست ندارم این عبارت رو تکرار کنم چون در استفاده ازش افراط می‌شه اما ادوردز در یک کلام به موقعیت مکانی، موقعیت مکانی و موقعیت مکانی مربوط می‌شه باید بفهمی که مشتریاتون کجا هستن و می‌تونید این اطلاعات رو از طریق پلتفرم انلیتیک خودتون به دست بیارین البته اگه از گوگل انلیتیکز استفاده کنین؛ هزاران ابزار دیگه هستن که می‌تونید از اونها برای شناخت موقعیت مکانی بهره ببرید.

اگر یک کسب‌وکار محلی هستید باید ایده‌ی نسبتاً خوبی در مورد موقعیت مکانی مشتریاتون داشته باشید بعدش باید بفهمید کجا هستن. همونطور که گفتم هزاران ابزار برای این کار هست، گوگل انلیتیکز یه ابزار فوق‌العاده‌اس، بعدش باید بریم سراغ یافتن مشتری/مشتریان صحیح. حالا فرض کنیم می‌خواین افراد حاضر در منطقه‌ی اورلاندو رو هدف‌گذاری کنیم یا اصلاً بیایم یه مثال مختلف رو به کار ببریم؛ در منطقه‌ی نیویورک سیتی میلیون‌ها فرد هستن که داخل محیط شهری زندگی می‌کنن باید بفهمید کدوم یکی از این افراد مشتری شما هستن یا مشتریانی که حقیقتاً محصولتون رو می‌خرن یا به فروشگاهی که در اون محصولاتتون رو می‌فروشین سر می‌زنن بنابراین از اینکه شما مشتری‌هاتون رو پیدا کردین مطمئن بشید؛ بعدش تبلیغاتتون رو برای اونها هدف‌گذاری کنین قرار نیست زمان و سرمایه‌تون رو روی مشتری‌هایی هزینه کنید که قرار نیست درآمدی رو براتون در پی داشته باشن. اولین گزینه‌ای که می‌تونید انتخاب کنید هدف‌گذاری بر اساس کشوره در واقع یک قدم بالاتر از اون هدفگذاری برای کل دنیا هست برای بعضی از کمپانی‌ها همینجور هدف‌گذاری جواب می‌ده خیلی هم خوب جواب می‌ده براشون. در اکثر موارد شما باید یک کشور یا حتی چندین کشور رو مورد هدف‌گذاری قرار بدین. می‌تونید اون رو انتخاب کرده و وارد گوگل انلیتیکز بشید تا کشورها رو انتخاب کنید، اگر فرضاً یک کمپانی تجارت الکترونیک هستید و قراره که محصولاتتون به کشورهای معینی ارسال بشه باید سراغ این گزینه برید. شما تنها قراره اون کشورها رو مورد هدف‌گذاری قرار بدین چون به سایر کشورها ارسال ندارین و اونها هم قرار نیست از وب‌سایت شما خرید کنن. اضافه کردن چند تا کشور می‌تونه برای پذیرایی از مشتریان چند تا کشور و رزرو اتاق توسط اونها مناسب باشه. اگر کسی از پاریس بیاد نیویورک هدف‌گذاری تبلیغات برای مردم پاریس می‌تونه مناسب باشه می‌تونید مقداری داده از پلتفرم انلتیکزتون بیرون بکشید، مناطقی که از اونها مشتری زیاد میاد کجاها هستن به جای اینکه کل دنیا رو هدف بگیرین شاید بعضی از مناطق مثل لندن، پاریس و شانگهای رو شلوغ‌تر پیدا کنین و در نهایت تصمیمتون هدفگذاری همین مناطق باشه در ادامه اگر شما محصول رو به سایر کشورها می‌فروشید و ارسال می‌کنید باید از هدف‌گذاری برای اون کشورها مطمئن بشین و متعاقباً اگر به یک کشوری ارسال ندارین نباید تبلیغاتتون رو برای اون کشور ارائه کنین؛ اگر هم یه خدمت مثل طراحی وب یا مشاوره‌ی نرم‌افزار کامپیوتری دارین دیگه موقعیت مکانی براتون اهمیتی نداره و در این شرایط می‌تونید کل دنیا و چندین کشور رو هدف‌گذاری کنین و در ادامه محتوا، اگر محتوای شما توسط مشتریان و مخاطبین چندین کشور هم مشاهده بشن هیچ مشکلی پیش نمیاد.

یک نکته‌ی دیگه که باید درکنار هدف‌گذاری کل دنیا مدنظر داشته باشین اینه که می‌تونید هدف‌گذاری بر اساس زبان داشته باشید شما به دنبال هر فردی در دنیا می‌رید که انگلیسی صحبت می‌کنه تا اونها بتونن محتوا رو ببینن و به صورت کامل درک کنن و تبلیغاتتون رو هم نه کامل اما تا حدی متوجه بشن. اگر چند زبان دارید یا به دنبال هدف‌گذاری چند زبان هستید باید از ترجمه شدن تبلیغاتتون مطمئن بشید؛ چون قراره اونها توی زبانی نمایش داده بشن که طرف مرورگرش رو روی اون تنظیم کرده. هدف‌گذاری داخل کشور تصویریه که به نظرم خیلی کیفیت بالایی نداره اما می‌تونید دنبال یک منطقه، شهر یا کد پستی خاص برید. طبیعتاً داخل نیویورک مناطق مختلفی وجود داره مثلاً می‌تونید یک کد پستی خاص، مناطق نزدیک شهر و مواردی از این دست رو انتخاب کنین؛ همچنین می‌تونید چند موقعیت مکانی رو انتخاب کنین. با بازگشت به مثال اورلاندو شاید چند موقعیت مکانی مثل تامپا، میامی، جکسونویل و اورلاندو رو داشته باشین. می‌تونید تمام این موقعیت‌ها رو اضافه کنید لزومی نداره که این موقعیت فقط یکی باشه و رو همون وفادار بمونین پس چند تا موقعیت مکانی، این امر برای کیا ایدئاله؟ طبیعتاً کمپانی‌هایی که تو چند تا محل مقر دارن؛ فرضاً آلیو گاردن که شعبه‌های رستورانش در جاهای مختلف هست باید یه شعاع پیرامون این موقعیت‌های مکانی بکشین همچنین اگر یک کمپانی هستین که تعداد زیادی مشتری رو از تعدادی منطقه‌ی مکانی کوچک یا محدود داره به عنوان مثال از نیویوریک نیکس یاد می‌کنم که شاید بهترین مثال نباشه چون این باشگاه هم پایگاه هواداری گسترده‌ای داره.

اما فرض کنیم که یک چیز منطقه‌ای‌تر باشه مثل افرادی از آمریکا که به دانشگاه جورجیا بولداگز میرن احتمال اینکه کسی بخواد در نزدیکی جورجیا زندگی کنه و به تجهیزات کالج نیاز داشته باشه بسیار بیشتر از فردیه که فرضاً در سیاتل واشنگتن حضور داره. یک نمونه‌ی دیگه می‌تونه فروش لباس‌های مخصوص یک موقعیت مکانی باشه مثلاً تجهیزات اسکی که توی یه سری مناطق خاص کاربرد داره، اکثر اوقات تجهیزات اسکی در مناطقی فروخته می‌شن که برف دارن و گزارش‌های اسکی برای اون منطقه صادر می‌شه بعد از مشخص کردن مرکز، یک شعاع اطراف اون در نظر گرفته می‌شه تا فرصت خوبی برای کمپانی‌های محلی باشه اگه روی دکمه‌ی جستجوی پیشرفته بزنین یه شعاع کشویی میاد که در واقع نقطه‌ی انتخاب‌شده رو نشون می‌ده. این موقعیت مرکزیه و در ادامه شعاع رو به شما نشون می‌ده بنابراین اگه یه کمپانی محلی هستین به طور کلی شهرهای حاضر در شعاع و چیزهایی که می‌خواید در اختیار داشته باشین رو می‌شناسین می‌تونید کانوی رو ببینید که شاید خیلی از شماها با اون آشنایی ندارین اما کسی که توی اورلاندو زندگی می‌کنه و مال اونجاهاست می‌دونه کانوی کجا می‌شه. می‌خوام مردم کانوی رو هدف بگیرم اما اگه از منطقه خارج بشیم و فرضاً بریم سمت دکتر فیلیپس احتمالاً اونها طرف ما نمیان چون با ما فاصله دارن بنابراین ایجاد حس بصری از منطقه به ما کمک می‌کنه. همچنین مشتری‌های محلی می‌تونن به اون موقعیت مکانی مراجعه کنن و به طور مثال در یک رخداد حضور پیدا کنن. حتی اگر یک کنسرت هستید می‌تونید محدوده‌ی شعاعی‌تون رو کوچک‌تر هم کنید در حد یک مایل، فرض کنیم شما یک هتل هستید و می‌خواید بلیط یک کنسرت یا یه چیزی شبیه به این رو داخل هتل بفروشید یا موقعیت‌های هدف برای یک رخداد بالقوه مدنظرتونه، می‌تونید در بخش هدف‌گذاری هتل‌ها، فرودگاه‌ها رو هم مدنظر داشته باشید تا اگه کسی داخل فرودگاه گیر کرد بتونید با یک تبلیغ گوگل باحال اون رو جذب کنید و البته گزینه‌های دیگری هم برای مکان هستن که شامل بارگذاری عمده می‌شه. می‌تونید تعداد زیادی از مکان‌ها رو پیست کنید، می‌تونید فایل‌های ایکس ال آپلود کنید، از حالت افزونه‌ی هدف‌گذاری استفاده کنید که البته مقداری جلوتر در موردش توضیح می‌دیم، این موضوع پرونده‌ی درس هدف‌گذاری جغرافیایی رو می‌بنده.

در دوره آموزش تبلیغ در گوگل در وبلاگ پارس ادوردز در ابتدا مباحث مقدماتی دوره Google Adwords را شرح داده ایم و سپس شما را با اصول افزودن کمپین و تبلیغات ادوردز آشنا می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ساخت اولین تبلیغ در گوگل را انجام دهید، همچینین در این دوره با نحوه صحیح هدف گذاری جغرافیایی و هدف گذاری زبانی آشنا خواهید شد و در نهایت به مباحث ریمارکتینگ مقدماتی پرداخته می شود.