سلام بچه‌ها به این درس که مقدمه‌ی بازاریابی نمایشی (شبکه Display گوگل) هست خوش اومدید! حالا شبکه‌ی نمایش به یک حیوان کاملاً متفاوت نسبت به چیزی که در موردش صحبت کردیم تبدیل شده. در تبلیغات جستجو و پیشتر در گوگل ادوردز، علاوه بر تبلیغات متنی این تبلیغات وجود دارن که در واقع به شکلی کاملاً متمایز از تبلیغات متنی که راجع بهشون صحبت کردیم عمل می‌کنن.

همچنین دو قالب جدید از تبلیغات تصویری در قالب تبلیغات ویدئویی وجود دارن. حالا این یک نمونه از تبلیغات متنی هست. این در واقع همون مثالیه که در درس قبل مطرح کردم این چیزیه که تبلیغات متنی داخل شبکه‌ی نمایش نشون می‌دن خب این یک صفحه برای کیف‌های ساحلی قشنگه و همونطور که می‌بینید تبلیغات متنی هستن که موارد مشابهی رو با محتوای این صفحه می‌فروشن.

خب برای این مثال شما کیف‌های ساحلی سفارشی و طراحی‌شده رو مشاهده می‌کنید تمامی اون تبلیغ یه جورایی با موضوع کیفهای ساحلی در ارتباط هست و این محتوای کیف‌های ساحلی هست که داخل صفحه قرار می‌گیره. یک نکته‌ای که باید حین نمایش تبلیغات متنی در شبکه‌ی نمایش مدنظر داشته باشید، اینه که اونها غالباً نتایج خوبی نمی‌گیرن چون مردم با این جنس از محتوای این تبلیغات آشنایی ندارن. غالب اوقات اونها روی تبلیغ گوگل کلیک کرده و ناامید می‌شن چون انتظار ندارن که داخل صفحه‌ی حاوی محتوا برن یا نمی‌خوان داخل صفحه‌ی دیگری از وبسایت باشن اونها در واقع به سمت تبلیغات شما فرستاده می‌شن یا به سمت صفحه‌ای که دارید برای اون تبلیغ می‌کنید و همین امر تجربه‌ی کاربری بد یا نرخ دفع بالا و امتیاز کیفیت پایین رو به همراه داره که منجر به نرخ کلیک پایین می‌شه؛ بنابراین هنگامی که از شبکه‌ی نمایش استفاده می‌کنم، تقریباً هیچ وقت سراغ تبلیغات متنی نمی‌رم اما بدونید که به‌‌هرحال گزینه‌ایه که موجوده و می‌شه استفاده کرد.

در کنار اون تبلیغات تصویری هستن و احتمالاً این مورد می‌تونه بیشترین شباهت و ترادف رو با بازاریابی نمایشی یا تبلیغات نمایشی داشته باشه. این یک نمونه از تبلیغات نمایشی برای پن استیت هست، همونظور که می‌بینید بخشی از محتوای این صفحه در مورد دانشگاه‌ها صحبت می‌کنه، در مورد نحوه‌ی رفتن به دانشگاه یا جستجوی اطلاعات در مورد رفتن به دانشگاه در آمریکا. این در واقع صفحه‌ایه که به سمت دانشجویان انگلیسی هدف‌گذاری شده بود یعنی افرادی که داخل انگلستان به دنبال سفرهای خارجی می‌گردن بنابراین تبلیغات پن استیت در اونجا هست و این یک روش دیگر برای برقراری ارتباط با تبلیغات نمایشی هست.

اما می‌خوام گزینه‌های هدف‌گذاری مختلف که در شبکه‌ی نمایش وجود دارن رو بررسی کنیم همچنین تبلیغات ویدئویی هستن. حالا این تصویریه که یک مقدار مبهمه و به همین خاطر از شما عذرخواهی می‌کنم اما تبلیغات ویدئویی به ندرت استفاده می‌شن می‌تونید اونها رو در سایت‌هایی ببینید که به شدت بر روی ویدئو تمرکز دارند به این ترتیب می‌تونید اون رو در بخش بالا و سمت راست این وب‌سایت که View نام داره مشاهده کنید اونها ویدئوهای زیادی رو ارائه می‌کنند چون اصلاً سایتی هستن که محتواشون ویدئوییه، بنابراین تبلیغات در گوشه‌ی سمت راست و بالا مشاهده می‌شه. در حال حاضر شاید ایمپرشن‌ها و بازدیدهای خیلی زیادی برای تبلیغات ویدئویی وجود نداشته باشه اما احتمالاتی مبنی بر عواید اون برای شبکه‌ی نمایش وجود داره. خب با یک شبکه‌ی نمایش و ایمپرشن‌های بالقوه‌ای که برای وب‌سایت‌های حاضر در شبکه‌ی نمایش وجود داره، دسترسی گسترده‌تری به وجود میاد، بنابراین شما تبلیغات رو به افرادی ارائه می‌کنین که دارن یه چیزی رو جستجو می‌کنن و این امر می‌تونه بسیار مفید باشه. این یک روش متفاوت برای تبلیغه اما با این روش متفاوت از تبلیغات، دسترسی گسترده‌ای به وجود میاد و البته یک روش عالی برای هدف‌گذاری بر اساس علائق، سن، جنسیت، جمعیت‌شناختی و غیره هست.

در اینجا می‌تونید دیدگاه متفاوتی رو داشته باشید نه اینکه صرفاً نظر مشتری یا مصرف‌کننده در شبکه‌ی جستجو رو به سمت فرایند خرید جلب کنین. همونطور که در انواع مختلف تبلیغات نشون دادیم، شبکه‌ی نمایش می‌تونه فرصتی برای افزایش میزان درگیرکنندگی در رسانه‌ها باشه بنابراین عکس‌ها و ویدئوها میزان جذابیت بیشتری نسبت به تبلیغات متنی دارن. به عنوان مثال اگر یک رستوران باشید، می‌تونید عکس‌های قشنگ از آیتم‌های منو رو نشون بدین یا اگر هتل هم باشین همینطور. در این شرایط می‌تونین کیفیت‌هاتون رو به تصویر بکشین شما می‌خواید یک ویترین برای مشتریان بالقوه بسازید این یک فرصت برای ارائه‌ی چشم‌انداز بصری به مشتری‌های بالقوه‌اس. در ادامه می‌تونید تبلیغاتتون رو روی وب‌سایت‌های مرتبطی که ذکر کردم بذارید، مثلاً اگر ایده‌ای دارید که به شرط‌بندی ورزشی مربوط می‌شه باید به دنبال ای.اس.پی.ان برید چون فکر می‌کنید که جمعیت ورودی به سایت شما این رو می‌خوان. شما تحقیقاتتون رو انجام دادین و فکر می‌کنین که مردم در سایت ای.اس.پی.ان دات کام به اون چیزی که شما عرضه می‌کنید علاقه دارن، شما می‌تونید ببینید که آیا ای.اس.پی.ان داخل شبکه هست و آیا از گوگل برای ارائه‌ی تبلیغات به مشتری‌ها استفاده می‌کنن. در ادامه می‌تونید تبلیغتون رو داخل اون وب‌سایت بذارین و و افرادی که به محصولات شما علاقه دارن رو هدف بگیرید بنابراین اگر یک نام تجاری بزرگ‌تر هستید می‌تونید از تبلیغات دارای چارچوب بهره بگیرید، می‌تونید بلاگ‌هایی که در شبکه‌ی گوگل هستن رو هدف بگیرید.

در این شرایط اگر شما استارباکس باشید باید مشاهده کنید که مردم در مورد شما صحبت می‌کنن این تقریباً یک راه برای تحکیم بازاریابی محتوا هست که دارید اون رو به معرض نمایش می‌ذارید و در این زمینه از برند بودن و صحبت مردم درباره‌ی شما بهره می‌برید این یک فرصت دیگه هست که می‌تونید از اون بهره ببرید و در ادامه در شبکه نمایش گوگل می‌تونید به سادگی مسائل رو مدیریت کرده و خلاقیتتون رو تست کنید. مثلاً بنرهای متفاوتی رو برای محصولات ویژه و مختلف داشته باشین یا رنگ‌های مختلفی رو برای محصولات متفاوت استفاده کنید و ببینید که کدوم بهتر جواب می‌ده. این‌ها فرصت‌هایی برای مدیریت و آزمودن ساده هستن و به این ترتیب می‌تونید به سادگی بودجه‌ی خود در مورد محل قرارگیری تبلیغ رو مدیریت کنید، و مدیریت‌های گوناگونی رو در موردشون انجام بدین انجام این کار در شبکه‌ی نمایش بسیار ساده هست. یک موردی هست که باید از اون آگاه باشین و اون هم راهنماهای سفت‌وسخت موجود در شبکه‌ی نمایش گوگل هستن. این‌ها یک نمونه‌ای از انواع فایل، اندازه‌های فایل و اندازه‌های تصاویر مجاز برای شما هستن. من یک لینک برای اینها دارم چون بسیار مهم هستن غالباً وقتی مردم کارشون در شبکه‌ی نمایش رو شروع می‌کنن، یک مقدار دلزده می‌شن چون هر کدوم از تبلیغات جدیدی که می‌ذارن با ممانعت روبرو می‌شه و شبکه‌ی نمایش گوگل اونها رو قبول نمی‌کنه باید مطمئن بشید که هر چیزی درست می‌کنید در چارچوب این مشخصات باشه و باید در این راستا خوب باشید. حالا اگه می‌خواید خلاق باشید و اگر طراح نیستید، تعدادی منبع عالی اون بیرون وجود دارن من تقریباً هر منبعی که می‌تونستم رو مرور کردم، خودم درستشون کردم.

معمولاً وقتی خودم زمان کافی رو ندارم سه تا سرویس هستن که ازشون استفاده می‌کنم. رایت بنر دات کام عالی هست. توئنی دالر بنرز دات کام هم عالیه، ناینتی ناین دیزاین دات کام هم خوبه و در ادامه اگر می‌خواید پیمانکارهایی پیدا کنید که طراحی رو انجام بدن، دو تا منبع هستن که در موضوع ترجمه و هدف‌گذاری زبانی مطرح کردم و در درس پیشین در موردشون صحبت کردم. اودسک و انی‌لانز تعداد زیادی از پیمانکارها هستن که تجربه‌ی کار با تبلیغات نمایشی رو دارن و می‌تونید بهشون دسترسی پیدا کنین تا به شما در ساخت تبلیغات کمک کنن اون تصویر در گوشه‌ی سمت چپ صفحه، تعدادی از اندازه‌های تصویر که باید باهاش آشنا باشید رو نشون می‌ده و مواردی که معمولاً بهتر عمل می‌کنن و بیشترین میزان ایمپرشن رو دارن، تحت عنوان لیدربرد هستن بنابراین هقت و بیست‌وهشت در ۹۰ پیکسل، مستطیل متوسط که ۳۰ یا ۳۰۰ در ۲۵۰ پیکسل هست و در ادامه هم مربع که ۲۵ در ۲۵۰ پیکسل هست، اینها معمولاً در اکثر وب‌سایت‌ها موجود هستن معمولاً اونهایی که بهتر عمل می‌کنن در ذهن انسان باقی می‌مونن و اگرخودتون می‌خواین این کار رو انجام بدین، تبلیغ‌ساز گوگل دیسپلی هست که داخل ادوردز گوگل وجود داره و کارش خوب هست.

البته اگر از سرویس‌های حرفه‌ای مثل رایت بنرز یا توئنی دالر بنرز استفاده کنید کار شما شمایل حرفه‌ای‌تری پیدا می‌کنه و اگر هم طراح باشید که کار با فوتوشاپ رو بلد هستید. یک ابزار دیگر هم هست که می‌تونید با استفاده از اون تبلیغ خودتون رو بسازید و اون هم بنرز اسنک دات کام هست. استفاده از رابط کاربری اون ساده هست، چون خیلی راحت گرافیک‌ها یا لوگوهای مختلف رو کشیده و رها می‌کنید و از قالب‌های پیش‌ساخته برای ساخت تبلیغات خودتون استفاده می‌کنید. من پیشنهاد می‌کنم سراغ سرویس‌های طراحی برید و اون هزینه‌ی ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلاری ارزشش رو داره چون بازده داره و نرخ کلیک بالاتر و عملکرد بهتر در شبکه‌ی نمایش رو برای شما به ارمغان میاره.

در دوره آموزش google adwords در وبلاگ پارس ادوردز در ابتدا مباحث مقدماتی دوره Google Adwords را شرح داده ایم و سپس شما را با اصول افزودن کمپین و تبلیغات ادوردز آشنا می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ساخت اولین تبلیغ در گوگل را انجام دهید، همچینین در این دوره با نحوه صحیح هدف گذاری جغرافیایی و هدف گذاری زبانی آشنا خواهید شد و در نهایت به مباحث ریمارکتینگ مقدماتی پرداخته می شود.