سلام بچه‌ها. در این تمرین می‌خوایم به دنبال فرصت‌های کلیدواژه در گوگل انلیتیکز (Google Analytics) بگردیم. البته طبیعیه که اگه گوگل انلیتیکز را توی وب‌سایتتون نصب نکرده باشین، نمی‌تونین با این تمرین همراهی کنین.

اما به شدت توصیه می‌کنم که این عملیات نصب رو انجام بدید این ابزار رایگانه، دید خوبی نسبت به سایتتون ایجاد می‌کنه و می‌تونید با اون بفهمید که مشتری‌هاتون از کجا میان، همچنین در مورد ماهیت بازدیدکنندگان و فرصت‌هایی که در این زمینه موجوده هم اطلاع کسب می‌کنید. بنابراین باز هم توصیه می‌کنم که به پیش رفته و اگر تا الان گوگل انلیتیکز رو نصب نکردید همین الان اقدام کنید.

حالا می‌خوایم به شما نشون بدیم که هنگام ساختن کمپین ادوردز و مشاهده‌ی کلیدواژه‌هایی که باید اضافه کنید یه سری فرصت‌ها وجود دارن. حالا اگر فرایند رهگیری تبدیل رو تنظیم کردید یا یک سایت تجارت الکترونیک هستید یا اهدافی رو تنظیم کردید می‌تونید از این ابزار بهره بگیرید. این اهداف می‌تونه پر کردن یک فرم در وب‌سایت یا مشاهده‌ی یک صفحه‌ی معین باشه اما اگر سایتتون از نوع تجارت الکترونیکه چجوری می‌تونید اقداماتی رو مبنی بر تحقیق اولیه‌ی وب‌سایت انجام بدید خب این خریدهای کلی بر اساس محصوله.

این محصولات یک ایده‌ی عالی برای شکل‌دهی گروه در پیرامونشون هستند کاری که می‌خوام انجام بدم رفتن به مدیوم منبع و در ادامه ارگانیک گوگله. این مورد تمامی فروش‌هایی که از طریق موتور جستجوی گوگل میاد رو به من نشون می‌ده و اگه بعد ثانویه‌ای از کلیدواژه‌ها رو در اختیار دارین، تمامی کلیدواژه‌ها رو بهتون نشون می‌ده و می‌تونید اونها رو بر اساس فروش مرتب کنید. این کار رو برای ۱۰۰ کلیدواژه انجام بدید تا بتونید یک ایده‌ی کلی در مورد روند انجام کار پیدا کنین سپس بر اساس درآمد مرتبشون کنید تا ببینید که کدوم کلیدواژه‌ها بیشترین ارزش رو به همراه داشتن.

شما می‌تونید تمامی کلیدواژه‌ها رو ببینین و بدین ترتیب می‌تونید بعضی از فرصت‌های واقعی برای گروه‌های تبلیغاتی رو متوجه بشید، به عنوان مثال تعداد زیادی از عبارات مربوط به برند وجود دارند زیرا نام این وب‌سایت مهره‌های کمبی هست اما برای اینجا می‌تونه مثال خوبی باشه برای مهره‌های دریایی، چهار تا خرید منحصربه‌فرد و ۲۰۴ دلار درآمد وجود داشته. شاید بخوام یه گروه تبلیغاتی بسازم که توش از نسخه‌های مختلف کلیدواژه استفاده شده باشه چون بدیهیه که یه سری افراد دنبال همین گروه بگردن.

مردم میان به سایت و خرید می‌کنن، این در واقع برهانی برای یک مفهوم کلی هست و شما صرفاً حدس نمی‌زنید که مردم بیان این رو روی سایتتون بخرن. فرصت دیگری که اینجا هست مهره‌های پرووین اوپال آبی هست این چیزیه که مردم از پیش جستجو کردن و کلیدواژه‌ای هست که با استفاده ازش خریداری می‌شه. اگر فرایند رهگیری تبدیل رو ثبت و تنظیم نکردین، می‌تونین برای این کار به منابع ترافیک برید.

صرفاً یک جستجوی جداگانه و بعدش هم یه جستحوی ارگانیک و دیگه می‌تونید کل کلیدواژه‌ها رو ببینید باز هم اینجا خبری از داده‌های تجارت الکترونیک نیست اما می‌تونید ایده‌هایی رو برای جستجوی کلیدواژه و ساخت گروه‌های تبلیغاتی رو بر اساس این معیار به دست بیارید و استفاده از اون برای تعداد بازدید صفحه و مدت‌زمان حضور روی اون مفیده.

اینها یه سری شناخت کلی از صفحه هستن بنابراین اگه مردم اومدن بیاید از مهره‌های پایریت اسکور استفاده کنیم که به طور متوسط ۷۷ بازدید صفحه داره و مدت‌زمان هر بازدید حدود ۲۳ دقیقه هست خب این یه جورایی ناهنجار به نظر می‌رسه پس بیاید دوباره مرتب‌سازی رو بر اساس بازدید انجام بدیم در مقایسه با مهره‌های ناگت فلزی که به طور متوسط ۵ بازدید و مدت‌زمان ۱ دقیقه رو دارن خب خیلی بد نیست این یک بازدید خوبه شاید یه گروه پیرامون اون بسازین یک فرصت دیگه که می‌تونید از اون استفاده کنید.

استفاده از گوگل آنالیتیکس برای افزودن واژه‌ها و جستجوی کمپین‌های نمایش داده شده هست حالا اگه روی زبانه‌ی ارجاعی کلیک کنی که زیر بخش منابع ترافیک قرار داره، می‌تونید تمامی وب‌سایت‌هایی که ترافیک به سایتتون ارسال می‌کنن رو ببینید. احتمالاً منابع زیادی از شبکه‌های اجتماعی در اینجا باشه اما می‌تونید لینک‌های احتمالی از سایت‌های دیگر رو ببینین یا شاید مقدار زیادی از ترافیک از سایر سایت‌ها به سمتتون بیاد و بتونید اونها رو ببینید.

اگر تبلیغات نمایشی دارید، می‌تونید احتمالاً اونها رو از طریق گوگل ادوردز خریداری کنید یا اینکه مستقیماً برید سراغشون. قرار نیست تمامی تبلیغات آنلاینتون از طریق گوگل ادوردز باشه. این یک فرصت بسیار عالی برای تبلیغات نمایشی هست، اما روش‌هایی برای مراجعه‌ی مستقیم به وب‌سایت هم وجود دارن.

خب به عنوان یک نمونه برید ببینیم آیا می‌تونیم یک بلاگ خوب در مورد شکار پیدا کنیم خیلی مطمئن نیستم که این چجور وب‌سایتی هست اما به نظر شبیه یک شبکه‌ی اجتماعی نیست و می‌تونه یک فرصت باشه، چون اونها ترافیک باکیفیت با مقدار حدودی ۳٫۴ صفحه به ازای هر بازدید رو برای ما می‌فرستن که البته زمان خیلی زیادی روی سایت طول نمی‌کشه اما باز هم مردم دارن میان اینجا.

اونها به محتوای اینجا علاقه دارن زمانی که اونها برای مدت قابل قبولی روی سایت موندن، می‌تونید مقداری تحقیق روی کمپین‌های گوگل ادوردزانجام بدید و کسی که دو دوره‌ی کامل رو برای گوگل انلیتیکز گذرونده باشه می‌تونه بررسی عمیق‌تری روی این موضوع انجام بده. هرچند که من می‌خواستم مقداری تحقیق پایه‌ای رو در این زمینه بهتون نشون بدم، استراتژی‌هایی که می‌تونید در حساب گوگل انلیتیکز خودتون استفاده کنید تا فرصت‌های گروه تبلیغاتی و کلیدواژه رو برای کمپین‌های ادوردزتون افشا کنید.

در دوره آموزش تبلیغات گوگل در وبلاگ پارس ادوردز در ابتدا مباحث مقدماتی دوره Google Adwords را شرح داده ایم و سپس شما را با اصول افزودن کمپین و تبلیغات ادوردز آشنا می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ساخت اولین تبلیغ در گوگل را انجام دهید، همچینین در این دوره با نحوه صحیح هدف گذاری جغرافیایی و هدف گذاری زبانی آشنا خواهید شد و در نهایت به مباحث ریمارکتینگ مقدماتی پرداخته می شود.