سلام بچه‌ها درس امروز هدف‌گذاری زبانی به عنوان یکی از گزینه‌های گوگل ادوردز هست که اون رو به درستی درک نکردن و ازش خوب استفاده نمی‌کنن. نحوه‌ی عملکرد هدف‌گذاری زبانی اینه که شما یک زبان رو برای قرار دادن تبلیغات انتخاب می‌کنید بعدش تبلیغاتتون رو به اون زبان می‌سازید و کلیدواژه‌ها رو بر اساس همون زبان اضافه می‌کنید زیرا گوگل ادوردز و به طور کلی گوگل تبلیغاتتون رو ترجمه نمی‌کنن و شما تبلیغ رو با همون تنظیمات به کاربرها ارائه می‌کنین.

بنابراین مردم در مرورگر یا در تنظیمات گوگلشون یک زبانی رو به عنوان پیش‌فرض انتخاب کردن حالا می‌رسیم به احتمالات و فرصت‌هایی که برای ارائه‌ی تبلیغ به افرادی که زبان اصلی‌شون فرق می‌کنه وجود داره مثلاً افرادی که توی آمریکا هستن و اسپانیایی، فرانسوی یا چینی صحبت می‌کنن مقدار زیادی از جمعیت آمریکا هستن که انگلیسی صحبت نمی‌کن و همچنین فرصت دیگری برای افراد حاضر در صنعت میزبان هست که تبلیغ رو به تورهایی که از سایر کشورها اومدن ارائه بدن بنابراین اگه شما در موقعیتی مثل میامی یا اورلاندو هستین، مردم از لس‌آنجلس، لاس وگاس و نیویورک و سایر کشورهایی که زبان پیش‌فرضشون انگلیسی نیست به بازدید سایتتون میان.

شما فرضاً یک هتل یا رستوران هستین زمانی که توی تلفن خودشون در مورد چیزی جستجو می‌کنن و می‌خواید مشتری جذب کنید می‌تونید توی سایت با زبان خودشون بهشون سرویس بدین این موضوع برعکس هم میشه یعنی هتلی در آلمان هستید و می‌خواید انگلیسی‌زبان‌ها و توریست‌های آمریکایی رو جذب کنید. می‌تونید به افراد انگلیسی یا افرادی که زبان پیش‌فرضشون انگلیسیه، خدمات رو به همون زبان ارائه بدید حتی اگه یک کمپانی آمریکایی صرفاً به آمریکایی‌ها سرویس بده، باز هم این وسط یه فرصت‌هایی برای هدف‌گذاری زبانی هست.

جمعیت قابل توجهی از آمریکا هستن که داخل خونه‌هاشون به زبان انگلیسی صحبت نمی‌کنن، در سال ۲۰۱۰ این تعداد تقریباً ۶۰ میلیون بود با توجه به تعدد زبان‌هایی که توی این خونه‌ها صحبت می‌شه، اما بر سر این تعدد زبانی رقابت کمتری برای گوگل ادوردز وجود داره، تعداد زیادی از افراد نیستن که به دنبال خدمت‌رسانی به این مخاطبین باشن، درحالی‌که تعدادشون واقعاً زیاده مردمی که اسپانیایی صحبت می‌کنن ۳۶ میلیون و چینی‌ها هم ۳ میلیون نفر هستن بنابراین مخاطبین زیاد هستن و بدین ترتیب پایگاه مشتریان بالقوه‌ی شما نسبت به شرایطی که صرفاً دنبال انگلیسی‌زبان‌ها هستید.

بیشتر می‌شه چون ۶۰ میلیون نفر به افرادی که می‌تونن تبلیغتون رو ببینن اضافه می‌شن به شرطی که تبلیغات در زبان‌های مختلف ارائه بشه، یک موردی که باید در مورد هدف‌گذاری زبانی و دامنه‌های مختلف گوگل بدونید اینه که اونها زبان پیش‍فرض دارن به همین ترتیب گوگل چین، گوگل یونان، گوگل فرانسه و فهرستی از زبان‌ها رو به عنوان پیش‌فرض داریم بنابراین گوگل مکزیک و گوگل روسیه بر اساس زبان‌های پیش‌فرض خودشون ست می‌شن و باید این مورد رو بفهمین چون گاهی اوقات مردم وارد تنظیمات پیش‌فرضشون نمی‌شن و البته واقعاً هم نیازی به این کار نیست.

بنابراین و به عنوان مثال گوگل مکزیک به صورت پیش‌فرض روی اسپانیاییه یا فرضا گوگل انگلیس که می‌تونید بهش مراجعه کنید. من لینک‌ها رو در کنار این درس قرار می‌دم که البته همه افراد در انگلستان از گوگل دات کام استفاده نمی‌کنن گاهی اوقات مردم این رو متوجه نمی‌شن بنابراین تصمیم گرفتم سریع اون رو بررسی کنم بهترین راه برای هدف‌گذاری زبانی اینه که برای هر زبان یه کمپین جدا درست کنین این امر کلی ابهام ایجاد می‌کنه و باعث می‌شه روز من هم خراب بشه.

اگر می‌خواهید از چندین زبان به صورت دقیق بهره بگیرید باید کمپین‌های ادوردز مربوط به زبان‌های مختلف رو ساخته و بعدش نتایج این کمپین‌ها رو با هم مقایسه کنین شاید کمپین چینی شما یا کمپینی که از زبان چینی استفاده می‌کنه به میزان ۱۵ الی ۲۰ درصد بهتر از کمپین انگلیسی‌تون عمل کنه.

اگه یه کمپینی بهتر عمل می‌کنه می‌تونید سرمایه‌گذاری بیشتری روش انجام بدین و بیشتر روش تبلیغ کنین چون تبلیغ روی اون می‌تونه بازدهی بیشتری براتون به همراه داشته باشه قبلاً هم به این اشاره کردم اما برای ترجمه‌ی تبلیغات سراغ ابزار ترنزلیت گوگل نرید. گوگل تبلیغات شما رو ترجمه نمی‌کنه.

ابزار ترجمه کلیدواژه هم این کارو نمی‌کنه. اگه این کارو انجام بدید، تبلیغاتی با عملکرد ضعیف رو خواهید داشت. ابزارهایی عالی برای این کار وجود دارن اونها رو در قالب یک درس قرار می‌دم و لینک‌هاشون رو در آخر دوره میارم. اما یه سری از گزینه‌های دیگه هستن در صورت استفاده از ابزارهای ترجمه یه سری چیزها در ترجمه گم می‌شن و باید نسبت به این موضوع آگاه باشید.

تعدادی از منابع که در اسلاید پیشین هم ذکر کردم، اودسک و ایلنس هستن. در صورتی که تبلیغ گوگل رو از ابتدا به زبان مادری افراد بسازید می‌تونید با روشی نسبتاً ارزون و ساده اونها رو به خودتون جلب کنید و مثلاً مشتریانی از مکزیک داشته باشید می‌تونید یه پیمانکارداخل مکزیک پیدا کنید که با دستمزد ساعتی تبلیغاتتون رو ترجمه کنه. خیلی راحته می‌تونید طی چند روز کار رو انجام بدید. بنابراین اودسک و ایلنس ابزارهای کاربردی برای این کار هستن.

در دوره آموزش گوگل ادوردز در وبلاگ پارس ادوردز در ابتدا مباحث مقدماتی دوره Google Adwords را شرح داده ایم و سپس شما را با اصول افزودن کمپین و تبلیغات ادوردز آشنا می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ساخت اولین تبلیغ در گوگل را انجام دهید، همچینین در این دوره با نحوه صحیح هدف گذاری جغرافیایی و هدف گذاری زبانی آشنا خواهید شد و در نهایت به مباحث ریمارکتینگ مقدماتی پرداخته می شود.