در ادامه آموزش گوگل ادوردز، قبل از اینکه وارد فرایند واقعی افزودن کلیدواژه‌ها بشیم و بیایم این کار رو به صورت زنده در حسابمون تمرین کنیم می‌خوایم در مورد انواع انطباق صحبت کنیم.

سه نوع انطباق متفاوت وجود دارن. انطباق وسیع که شامل غلط املایی، مترادفات یا نسخه‌های مشابه کلیدواژه‌ها می‌شه، هیچ سینتکس اضافی وجود نداره که مجبور باشید اون رو به کلیدواژه اضافه کنید.در ادامه یک گزینه‌ی اضافی وجود داره که برای انطباق وسیع اصلاح‌شده اون رو در اختیار دارین. در اینجا یک علامت بعلاوه رو جلوی هر کلیدواژه اضافه می‌کنین. در مورد انواع عبارات کلیدواژه که در تیررس ما هستند صحبت می‌کنیم.

مورد بعدی انطباق عبارته که شامل عبارت کلیدی می‌شه و البته عباراتی که از عبارت کلیدی‌تون استفاده می‌کنن. سینتکس مربوط به نگارش کلیدواژه‌های انطباق عبارت، نقل‌قول‌هایی هستن که پیرامون عبارت کلیدی‌تون میان انطباق دقیق تنها شامل عبارت کلیدی و نسخه‌های بسیار نزدیک به اون می‌شه. سینتکسش کروشه‌‌هایی هستند که کلیدواژه‌ها یا عبارت‌های کلیدی شما رو می‌بندن خب به شما نشون می‌دیم چه کلیدواژه‌هایی در این دسته‌ها هستن و اینکه هر کدوم چه نوع سرچ‌هایی رو می‌تونن ممکن کنن. به عنوان مثال می‌ریم سراغ کلیدواژه‌ی قهوه با طعم شکلات، از انطباق وسیع استفاده می‌کنم. بنابراین هیچ سینتکسی وجود نداره اگر به دنبال ایمپرشن و بازدید زیاد هستید، انطباق وسیع خوبه اما حقیقتاً اون دقت لازمه رو در اختیار نداره و به ندرت من در حساب‌های زنده از انطباق وسیع استفاده می‌کنم چون هزینه‌های بالایی رو به همراه داره، هزینه‌هایی که شاید نتونن مشتری‌هایی که به دنبالشون هستید رو در اختیارتون بذارن. اینها تعدادی از جستجوهای بالقوه هستن که کلیدواژه می‌تونه براشون به نمایش گذاشته بشه. شکلات با طعم قهوه بستنی طعم‌دار با قهوه و شکلات فقط کافیه که این واژه‌ها رو تو عبارت جستجو داشته باشه. چجوری شکلات رو برای طعم دادن به قهوه اضافه کنیم؛ اگر هدفتون فروش قهوه با طعم شکلاته این موارد پیش میان و اکثر این کلیدواژه‌ها مواردی هستن که نمی‌تونن برای شما مشتری داشته باشن.

حالا می‌خوایم در مورد انطباق وسیع اصلاح‌شده صحبت کنیم اگر جلوی هر کدوم از کلیدواژه‌ها یه علامت بعلاوه اضافه کنیم دقیقاً باید همون عبارت به صورت تحت‌اللفظی داخل جستار بیاد این مورد دقیق‌تره اما نه به اون شکلی که ما دوست داریم پیش بره من با گزینه‌ی انطباق وسیع اصلاح‌شده موفقیت داشتم نه انطباق وسیع. بعدی انطباق عبارته دورش علامت نقل‌قول می‌ذاریم. در این شرایط باز هم باید همون عبارت دقیق در جستار بیاد اما می‌شه که یه سری واژه‌ی اضافه در جلو و پشت جستار داشته باشیم، تا زمانی که ترتیب عبارت کلیدواژه در جستار دچار تغییر نشه. مثلاً قهوه با طعم شکلات بلژیکی هیچ ایرادی نداره و تبلیغ ما رو بالا میاره، خرید شکلات با طعم قهوه هم همین‌طور، بهترین شکلات با طعم قهوه چیه هم همین‌طور.

پیش‌تر در همین دوره در مورد تفاوت بین افرادی که آماده‌ی خرید هستن و افرادی که صرفاً دارن تحقیق می‌کنن، صحبت کردیم. بهترین شکلات با طعم قهوه چیه؟ گاهی اوقات همین عبارت می‌تونه کلیدواژه باشه، یک عبارت کلیدی که می‌تونید تبلیغتون رو براش ارائه کنین. گاهی اوقات دوست ندارید ترافیکتون رو برای افرادی هزینه کنید که صرفاً واسه تحقیق اومدن و قصدشون خرید نیست چون فرضاً اگه شما در بین ۵ کمپانی رقیب قرار داشته باشید تنها ۲۰ درصد شانس خواهید داشت، اما اگه بدونین فلان مشتری محصول شما رو می‌خواد محصولی که شما در خدمتشون گذاشتین، مثل همین قهوه با طعم شکلات این کلیدواژه، هدف بالاتری پیدا می‌کنه و پیگیری اون می‌تونه مثمرثمرتر باشه.

مورد بعدی انطباق دقیقه. انطباق دقیق طرفینش کروشه داره در این شرایط تعداد ایمپرشن‌هایی که می‌گیرید کاهش پیدا می‌کنه اما اگه تحقیق کلیدواژه‌تون به درستی انجام گرفته باشه و فهرست خوبی از کلیدواژه‌ها توی گروه تبلیغتون داشته باشین، می‌تونید با همین مورد موفق بشید. در این شرایط تبلیغ گوگل شما دقیقاً برای جستارهایی ظاهر می‌شه که عبارت قهوه با طعم شکلات یا قهوه‌ها با طعم شکلات رو سرچ کرده باشن. حتی گاهی اوقات اون «ها» که علامت جمع هست هم کار رو خراب می‌کنه. این موردیه که من معمولاً کمپین‌ها یا گروه‌های تبلیغم رو باهاش شروع می‌کنم چون به نظرم بهتره که در شروع کار دقت بیشتر باشه بعد کم‌کم توسعه می‌دم؛ البته اگر نتونم با انطباق دقیق تعداد ایمپرشن‌های موردنیازم رو دریافت کنم پس با انطباق دقیق شروع کرده و به سراغ انطباق عبارت یا انطباق وسیع اصلاح‌شده می‌رم.

به ندرت سراغ انطباق وسیع می‌رم، چون همونطور که بعداً می‌بینید اگر کلیدواژه‌های منفی رو اضافه نکنید کارها به خوبی پیش نمی‌رن. خب حالا کلیدواژه‌های منفی چی هستن اونها از جستجوهایی که به مشتری تبدیل نمی‌شن، محافظت می‌کنن. خب شما می‌گید نمی‌خوام تبلیغم برای جستجوهایی که شامل این کلمه، این عبارت، این ترکیب کلمات و غیره هستن نشون داده بشن. این گزینه‌ایه که خیلی از افراد ازش استفاده نمی‌کنن اما واقعاً می‌تونه هزینه‌های زیادی رو براتون صرفه‌جویی کنه و بازدهی کمپین‌هاتون رو واقعاً بالا ببره. کلیدواژه‌های منفی خوب می‌تونن با رایگان، نمونه‌ی رایگان، کدهای تحفیف تخفیف‌خورده، ارزان، نمونه‌ها و مواردی از این دست شروع بشن. چون با این کلیدواژه‌ها مسلماً طرف دنبال چیز مفته مگر اینکه شما یک محصول رایگان یا یک صفحه‌ی سفید رو ارائه کرده باشین که در این شرایط می‌تونید از اون کلیدواژه‌ها استفاده کنید؛ اما به طور کلی اونهایی که با این کلیدواژه‌ها میان پرارزش‌ترین مشتری‌هاتون نیستن. کلیدواژه‌های منفی دیگه می‌تونه نحوه‌ی ساخت، نحوه‌ی ساختن آموزش، مشاغل، حقوق، استخدام، انترن و مواردی از این دست باشه. اینها برای افرادیه که دارن تحقیق می‌کنن، مگر اینکه بخواین این افراد رو جذب کنید وگرنه افزودن عبارات بالا در کلیدواژه‌های منفی می‌تونه مفید باشه. فهرست‌های حجیمی هستن که میان به شما در مورد افزودن کلیدواژه‌های منفی بگن و کلیدواژه‌های منفی که در شروع کار باید بهشون نگاه کنید. روش دیگری هم برای انجام کار هست، زمانی که کمپینتون استارت شد و چند روزی هست که ادامه داره اگه روی کلیدواژه‌ها کلیک کنید و به جزئیات اونها برید و همه‌ی اونها رو برای عبارات جستجو نشون بدین می‌تونید تک‌تک عبارات جستجو که تبلیغتون برای اونها نشون داده شده رو ببینید.

شما اسکرول رو از اینجا شروع می‌کنید و وقتی که وارد تمرین بشیم، چند تا مثال رو بهتون نشون می‌دم. شما می‌بینید که دلیلی نداره که تبلیغم رو برای این جستجوها نشون بدم، گاهی اوقات هم با خودتون می‌گین چرا این یکی به ذهن خودم نرسیده بود و می‌تونید اون رو به گروه تبلیغاتی‌تون اضافه کنید. اما معمولاً تعداد اندکی از اونها رو پیدا می‌کنید که خیلی براتون عالی نیستن و این موردیه که قطعاً باید اون رو بررسی کنین، حداقل هفته‌ای یک بار.

منابع دیگری هم برای بررسی هستن، ابزارهای کلیدواژه‌های منفی و البته گوگل انلیتیکز، اگه اون رو بر اساس میزان درگیرشدن مخاطبین مرتب کنین. بنابراین اگه به کلیدواژه برید، همون گزارش کلیدواژه‌ای که در درس پیش نشون دادیم و بعد اون رو بر اساس میزان درگیر شدن مخاطب سورت کنید کلیدواژه‌هایی رو می‌بینید که براتون مشتری می‌فرستن، مشتری‌هایی که روی سایتتون باقی می‌مونن افرادی هستن که فقط یک صفحه می‌بینن، برای ۱۰ ثانیه می‌مونن یا یه چیز تو همین مایه‌ها. اینها مواردی هستن که باید نادیده بگیرینشون می‌تونید به ورداستریم برید، اونها یک ابزار کلیدواژه‌ی منفی عالی دارن. جستجوی آنی گوگل هم می‌تونه الهام‌بخش شما باشه و البته فهرست کلیدواژه‌های عمومی. اگه اونها رو تو گوگل سرچ کنین اونها یه تعداد کلیدواژه‌ی منفی به شما می‌دن که مردم باهاشون جستجو کردن. می‌گن که ما این موارد رو دیدیم و احتمالاً باید توی حساب‌های خودتون اونها رو نادیده بگیرید.

در دوره آموزش adwords در وبلاگ پارس ادوردز در ابتدا مباحث مقدماتی دوره Google Adwords را شرح داده ایم و سپس شما را با اصول افزودن کمپین و تبلیغات ادوردز آشنا می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ساخت اولین تبلیغ در گوگل را انجام دهید، همچینین در این دوره با نحوه صحیح هدف گذاری جغرافیایی و هدف گذاری زبانی آشنا خواهید شد و در نهایت به مباحث ریمارکتینگ مقدماتی پرداخته می شود.