در ادامه آموزش گوگل ادوردز می‌خوام به پیش برم و این بار ابزار جدید گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner) رو بررسی کنم که اخیراً منتشر شده. همونطور که می‌بینید داشبورد یه مقدار متفاوت به نظر می‌رسه، نوار گشت‌وگذار هم به نظر یه مقدار متفاوت می‌رسه. انتشار اون چند هفته پیش انجام گرفته.

بنابراین خیلی سریع به پیش رفته و سراغ جستجوی کلیدواژه‌های جدید و ایده‌های گروه می‌رم. اینجاش تقریباً مشابه هست البته اگر به مورد قبلی آشنایی پیدا کرده باشین صرفاً یه تعداد کلیدواژه که دوست دارم براشون جستجو انجام بدم رو پیست می‌کنم خب کفش‌های نایک قرمز، کفش‌های نایک آبی، کفش دویدن آدیداس، کفش دویدن بالانس جدید، همچنین می‌تونید اون رو به دسته‌های محصولات اضافه کنید خب اگر بخواید وارد دسته‌های پوشاک، کفش و کفش ورزشی می‌شیم تا درک بهتری از ماهیت این کلیدواژه‌ها پیدا کنیم گوگل می‌تونه تعدادی پیشنهاد دقیق رو برای کلیدواژه به شما برگشت بزنه.

می‌تونید به پیش برید و هدف‌گذاری رو بر اساس موقعیت مکانی، بر اساس زبان و و البته تمامی گزینه‌های هدف‌گذاری که مطرح شدن انجام بدید. کاری که می‌تونید انجام بدید، افزودن فیلترهای کلیدواژه و گزینه‌های مربوطه هست. خب در فیلتر کلیدواژه شما فقط جستجوهایی رو می‌خواین که در طول ماه از یک حد معینی عبور کردن می‌تونید اون رو اضافه کنید هر کلیدواژه‌ای که در حد قیمت پیشنهادی، کمتر یا بیشتر از اونه و در ادامه رقابت اگه می‌خواید سراغ گزینه‌هایی برید که رقابتشون پایینه چون دنبال میوه‌های در دسترسی هستید که بتونید باهاشون به جلو برید و سریع پشت سرشون بذارین می‌تونید این کار رو انجام بدید البته می‌تونید دنبال کلیدواژه‌هایی برید که بالاترین رقابت رو برای اون عبارت دارن. نمی‌خوام هیچ‌کدوم از اینها رو قرار بدم اما اگه به پیش رفته و بر روی دریافت ایده کلیک کنم، پیشنهادهای مربوط به گروه‌های تبلیغاتی رو می‌بینیم. خب برای این کلیدواژه‌ها، این گروه‌های تبلیغاتی پیشنهاد شدن می‌بینید که برای بالانس جدید، کلیدواژه‌های بسیار زیادی وجود داره که می‌تونن به نوعی با عبارت کلیدواژه‌ی بالانس جدید ارتباط داشته باشن اگر به پیش رفته و اونها رو به برنامه‌ی خودتون اضافه کنین، کافیه روی فلش آبی بزنین و عملیات افزودن اونها شروع می‌شه حالا می‌تونیم بریم عقب شاید بخوام به گروه تبلیغاتی کفش دویدن آبی نگاه کنم تا ببینم چیا داره. خب کفش دویدن نایک به رنگ آبی روشن به نظر چیزی که مورد علاقه‌ی منه بنابراین کفش دویدن نایک آبی روشن می‌تونه فرصت خوبی برای یک کلیدواژه باشه و زمانی که کل کلیدواژه‌هاتون رو انتخاب کردین.

یک نکته‌ی دیگه در تبلیغ گوگل اینه که می‌تونین روی زبانه در قسمت بالا کلیک کنید این کار شما رو به ایده‌های کلیدواژه می‌بره و کلیدواژه‌های دقیقی که براش جستجو کردین رو به شما نشون می‌ده و در ادامه بعضی از کلیدواژه‌های مرتبط که در قالب گروه‌های تبلیغاتی در این پایین گروه‌بندی نشدن. بعد از اینکه یه تعداد از حدس‌ها و برآوردهام رو اضافه کردم، می‌تونم بر روی ارزیابی برآوردها کلیک کنم در این شرایط یک توصیف جزئی به شما ارائه می‌شه که می‌گه اگر ماکسیمم هزینه به ازای هر کلیک رو اینجوری بذارین، فلان نتیجه رو می‌گیرین و اگر فلان بودجه رو این بالا داشته باشید، فلان طور می‌شه. خب فرضاً فقط می‌خوام ۳۰ دلار در روز خرج کنم، یه پیش رفته و بر روی دریافت برآوردهای با جزئیات کلیک می‌کنم تا تا برآورد روزانه‌ی من رو نشون بده که بین صفر تا شش کلیک در روز با این کلیدواژه‌ها هست یه چیزی بین ۱۷۵ تا ۲۰۰ تا ایمپرشن و موقعیت میانگین هم می‌شه یه چیزی بین یک و سه. بدین ترتیب یک برآورد خوب دارید حالا اگه دوست دارید، به پیش رفته و این موضوع رو در حسابتون ذخیره کنید. می‌تونید یک کمپین جدید بسازید یا اون رو به یکی از کمپین‌های موجود اضافه کنید بنابراین انجام تحقیقات بسیار راحته و می‌تونید درجا اون رو به حسابتون اضافه کنید که یک ویژگی واقعاً باحاله.

خب من می‌خوام به پیش برم این ابزار یه جورایی مشابه با چیزهاییه که در گذشته دیدین اما یه تعداد ویژگی جدید و باحال هم هستن که گوگل کیورد پلنر اونها رو اضافه کرده خب به پیش رفته و کارم رو شروع می‌کنم. خب می‌تونم همون گروه کلیدواژه‌ها رو اضافه کنم در این شرایط اونها در قالب گروه‌های تبلیغاتی گروه‌بندی می‌شن می‌تونید گزینه‌های هدف‌گذاری رو در اینجا انجام بدید. کلیدواژه‌های منفی اضافه کنید و اگر مقدار زیادی داده در اختیار دارید، یک فایل بارگذاری کنید اما اگر به دنبال فهرست کوچکی از کلیدواژه‌ها نیستید راحت‌ترین راه اینه که اونها رو اینجا کپی پیست کنید خب پس از این کار قصد دارم کلیدواژه‌ها رو در اینجا گروه‌بندی کنم می‌بینید اینها خیلی هم غیر مشابه نیستن. خب در این شرایط می‌گن که اونها یک گروه تبلیغاتی هستن از نظر فنی خیلی باهاش موافق نیستم، چون به نظرم می‌تونید دقیق‌تر باشید می‌تونم به پیش رفته و کفش‌های نایک قرمز رو گروه‌بندی کنم و نسخه‌های مختلفی از کقش‌های دویدن نایک قرمز رو در یک گروه تبلیغاتی قرار بدم چون دوست دارم حتی‌الامکان همه‌چیز دقیق و با جزئیات مشخص باشه اون چیزی که گوگل به من می‌گه اینه که این گروه تبلیغاتی برای شروع خوب هست حالا اگر دوباره به ابزار کیورد پلنر برگردیم می‌خوایم سراغ چند تا ابزار و گزینه‌ی دیگه هم بریم اونها یه ابزار اضافی دیگه هم دارن که در اون می‌تونید دو واژه‌ی متفاوت و ترکیبات متفاوتی از واژه‌ها رو قرار بدیم و اونها گزینه‌هایی رو در اختیار ما می‌ذارن که می‌تونیم برای پیگیری کلیدواژه ازشون ایده بگیریم.

می‌تونید برآورد ترافیک رو برای فهرستی از کلیدواژه‌ها داشته باشید البته در این شرایط هم اونها توصیه‌هایی که نزدیک به کلیدواژه‌های مرتبط باشه رو ارائه نمی‌کنن اما به‌هرحال بهتره که یه تحقیقی انجام بدین و حداقل می‌تونین بگین این کلیدواژه‌هایی هستن که می‌خوام دنبالشون برم. در این شرایط ایمپرشن‌ها بر اساس پارامترهایی که اینجا در گزینه‌های هدف‌گذاری تنظیم شدن به شما نشون داده می‌شن پس کار تقریباً سرراسته. خب آخرین چیزی که می‌خوام در موردش صحبت کنم، فهرست کلیدواژه‌های تکثیرشده هست شما کلیدواژه‌هایی که می‌خواید رو وارد می‌کنید، فرضاً کفش‌های دویدن بعدش می‌رم سراغ قرمز، آبی زرد، بالانس جدید، اوه اشتباه نوشتمش، نایک، آدیداس در آخرش هم فرض کنیم تمرین دوندگی رو هم اضافه کنم خب شما یک تعداد کلیدواژه دارید که به هم مرتبط هستن و یه سری توصیف‌گر یا برند در سمت راست دارید و البته هرجور که دوست دارید کار رو انجام بدید می‌تونید یک فهرست دیگر رو اینجا وارد کنید. خب این خیلی عالیه تقریباً مشابه با شرایطیه که شما اسم دامنه رو جستجو می‌کنید در اینجا ابزارهایی هستن که شما فرضاً می‌تونید بگید من این دو واژه رو می‌خوام و بقیه خیلی برام مهم نیستن می‌خوام مطمئن بشم که اونها در اونجا هستن بدین ترتیب یک روش جالب برای بررسی نسخه‌های متفاوت و مترادفات کلیدواژه‌هاتون دارید تا بتونید فرصت‌هایی رو در اونجا پیدا کنین. خب به پیش رفته و گزینه‌ی دریافت برآوردها رو می‌زنم و کلیدواژه‌ها در اینجا به شما نشون داده می‌شه.

همچنین ترکیبات مختلفی که این کلیدواژه‌ها با هم می‌سازن می‌بینید که دو عبارت‌ها چجوری با هم ترکیب شدن دو فهرست متفاوت تمرین دویدن، بالانس جدید، تمرین دویدن نایک و غیره و در اونها می‌تونید برآوردهای متفاوت برای نرخ کلیک رو داشته باشید. باز هم از ۰ تا ۱۱۷ فرض کنید قیمت پیشنهادی ما همون ۲ دلاره، بودجه‌ی اختیاری ما هم ۲۰۰ دلاره. در اون برآوردها ارزیابی می‌شن و به شما نشون می‌ده که اگه ماکزیمم هزینه به ازای هر کلیک ما حدود ۵ دلار باشه، می‌تونیم به بودجه‌ای حدود ۱۰۰ کلیک در روز برسیم به این ترتیب هزینه برای یک روز می‌شه ۲۰۰ دلار. بنابراین در اینجا گزینه‌های مختلفی برای بودجه‌بندی قیمت کلیدواژه‌تون در اختیار دارین تا ببینید چجوری می‌خواید بودجه‌ی روزانه‌ی خودتون رو با این کلیدواژه‌ها که در گزینه‌های مختلف انتخاب کردین، انجام بدین.

خب این بود ابزار گوگل کیورد پلنر جدید. حقیقتاً به شما پیشنهاد می‌کنم که وارد بشین و مقداری تحقیق متفاوت رو انجام بدین و می‌تونید خیلی بهتر کارتون رو انجام بدین. البته لزوماً تغییرات خیلی زیاد و اساسی دیده نشده اما اونها یه تعداد ابزار باحال و تروتمیز اضافه کردن که به دردتون می‌خورن و بله همونطور که گفتم به پیش برید، قطعاً یه تعداد گزینه در اینجا پیدا می‌کنین.

در دوره آموزش ادوردز در وبلاگ پارس ادوردز در ابتدا مباحث مقدماتی دوره Google Adwords را شرح داده ایم و سپس شما را با اصول افزودن کمپین و تبلیغات ادوردز آشنا می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ساخت اولین تبلیغ در گوگل را انجام دهید، همچینین در این دوره با نحوه صحیح هدف گذاری جغرافیایی و هدف گذاری زبانی آشنا خواهید شد و در نهایت به مباحث ریمارکتینگ مقدماتی پرداخته می شود.