خب بچه‌ها به تمرین مربوط به جستجوی رقابتی خوش اومدین! جستجوی رقابتی یک موضوع بسیار جالبه و البته یک راه عالی برای اینکه روی دوش افراد دیگری که به صورت آنلاین کار می‌کنن سوار شین و ببینین که اونها چکار می‌کنن تا همون رو برای کمپین‌هاتون تقلید کنین. می‌خوام چند تا از ابزارهای مختلفی که خودم استفاده می‌کنم رو مورد بررسی قرار بدم؛ بدین ترتیب می‌تونید نسبت به عملکرد سایر رقباتون دید پیدا کنین، اینکه مردم بر روی کلیدواژه‌های مدنظر شما برای تبلیغ ادوردز چه کارهایی انجام می‌دن.

اولین مورد اسمش هست اسپای‌فو. سایتشون اسپای‌فو دات کام هست اس، پی، وای، اف، یو دات کام .اما چه کار می‌تونید بکنید، به چند روش مختلف می‌تونید کار کنید می‌تونید با توجه به نام دامنه، کلیدواژه و یو.آر.ال جستجو رو انجام بدید تا اینکه به داده‌ها دسترسی پیدا کنین و بتونین ازشون اطلاعات کسب کنین. خب برای اینجا از قهوه‌ی طعم‌دار استفاده می‌کنم، یکی از مثال‌هایی که در طول دوره ازش استفاده کردم. همونطور که می‌بینید اینجا یه تعداد عدد هستن که ظاهر می‌شن.

اما چیزی که می‌تونین ببینین حضور ۴۴ تبلیغ‌کننده هست اونها روی این کلمه قیمت پیشنهاد می‌دن. نرخ کلیک، دشواری رتبه، برخی از اطلاعات مربوط به نرخ هزینه برای هر کلیک اما می‌تونید کلیدواژه‌های مرتبط با عوامل سودرسان رو مشاهده کنید. کاری که اونها انجام می‌دن مرتب‌سازی بر اساس جستجوی ماهیانه، نرخ کلیک هزینه به ازای هر کلیک و مواردی از این دست هست. اونها کلی از این عوامل رتبه‌بندی رو دارن که می‌تونن به شما در مورد محلی که باید براش هزینه کنین و محلی که هم‌اکنون مردم دارن روش هزینه می‌کنن، یاری برسونن.

حالا اگر به سمت پایین صفحه اسکرول کنیم، به شما موفق‌ترین تبلیغ‌کنندگان و بهترین تبلیغاتشون بر روی موتورهای جستجو و گوگل رو نشون می‌ده خب برای این مثال می‌بینید که فلیوردکافی دات کام بودجه‌ی تقریبی ماهیانه‌اش بالای ۱۶ هزار دلار هست. اونها ۲۲۱ کلیدواژه رو هدف‌گذاری کردن، درصد بالای صفحه که در سه نتیجه‌ی جستجوی بالا هست ۸۳ درصده و این خیلی بالا هست و اونها ۱۰۰ درصد از جستجوهایی که به سمتشون میاد رو پوشش می‌دن یک فرصت خیلی خوب دیگه مشاهده‌ی تبلیغاتشونه که در مورد چی هست طبیعیه که اگر به این تبلیغ‌ها ادامه می‌دن، یعنی براشون سوددهی داشته. کاری که می‌تونید بکنید مشاهده‌ی آیتم‌ها و نقطه فراخوان‌هایی هست که اونها استفاده می‌کنند.

شاید شما یک پیشنهاد بهتر داشته باشید شاید یک محصول بهتر داشته باشید و می‌تونید این رو در کپی تبلیغ یا داخل تبلیغتون قرار بدین. شاید شما ارسال رایگان داشته باشید که مثلاً در این نمونه ۲ دلار قیمت خورده پس این می‌تونه موردی برای شکست دادن اونها باشه و اونها رقیب‌های دیگری هم دارن که می‌تونید اینجا ببینیدشون یه سری گزینه هستن که باز نشدن و حتماً برای استفاده از اونها باید برین سراغ نسخه پولی. من فقط نسخه‌ی رایگان این رو استفاده کردم اما یک سری از ویژگی‌های نسخه‌ی پولی اسپایفو هستن که ارزش خرید دارن.در ادامه تحلیل رتبه‌بندیارگانیک رو به شما نشون می‌ده.

قرار نیست وارد سئو و جستجوی ارگانیک بشیم اما این اطلاعات در اینجا هستن. شما تمامی یو.آر.ال‌هایی که در دسته‌ی نتایج ارگانیک جای گرفتند رو اینجا می‌بینید و البته تبلیغات کنونی که دارن برای این جستجوی به‌خصوص انجام می‌شن. البته بسیار بسیار مفیده که پیش از ایجاد کمپین بتونید به این اطلاعات نگاه کنید.

حالا بیاید بریم سراغ ابزار بعدی بهش می‌گن میکس‌رنک. خب این هم همون اطلاعات رو فراهم می‌کنه.

البته این بار به شیوه‌ای متفاوت به شما تبلیغ‌کننده‌های برتر و تعداد تبلیغات متنی که اجرا می‌شن رو نشون می‌ده و در کنار اون تبلیغات نمایشی که اجرا می‌شن و تعدادشون رو هم نشون می‌ده؛ بدین ترتیب می‌تونید درک بهتری از ترکیب تبلیغات متنی و نمایشی پیدا کنین و اینکه چه افرادی پشتشون هستن. در پنل سمت چپ صفحه می‌تونید کلیدواژه‌هاشون رو ببینید اما از این مورد یعنی میکس‌رنک بیشتر برای تبلیغات نمایشیاستفاده می‌کنم تا ببینم اوضاعش در چه حاله. اگر برید سراغش می‌تونید راه‌های خلاقانه‌ی متفاوتی که استفاده می‌کنن.

ببینید در مورد چیزهایی که جواب می‌دن و چیزهایی که می‌تونید امتحانشون کنید هم دید پیدا می‌کنین. خب برای کافی‌ای‌ام می‌بینید که نقطه فراخوانش امکان آزمایش رایگان مخلوط قهوه‌ی کریسمس هست و قیمتش رو نشون می‌ده پس می‌تونید ایده‌هایی رو در موردش دریافت کنید یا اینکه در کجا قرار داره میتونه بهتون آخرین باری که دیده شده رو نشون بده و زمانی که اون رو نمایش می‌دن. خیلی از گزینه‌ها باز هم توی نسخه‌ی رایگان موجود نیستن اینجا هم خرید نسخه‌ی پولی یه تعداد مزیت داره اما ۱۶۶ صفحه تبلیغ نمایشی رو می‌تونید در اینجا مشاهده کنید، می‌تونید تبلیغات متنی رو ببینین، صفحات هدفی که مورد استفاده قرار می‌دن هم همینطور پس می‌تونید اطلاعات زیادی رو در اینجا مشاهده کنید.

برای قهوه‌ی گرین مانتین می‌تونید ببینید که اونها به چه صفحه‌های هدفی می‌رن برای کافی‌ای‌ام اسکرین‌شات نیست، اما می‌تونید مستقیماً برید و و روی یو.آر.ال کلیک کنید تا ببینید که دارن از فلان صفحه‌ی هدف استفاده می‌کنن. آیا من هم یه چیز مشابه با اون دارم که بخوام استفاده کنم چون اونها همین صفحه هدف رو دارن و مدتیه که دارن باهاش تبلیغ گوگل می‌کنن. اینجا می‌بینید که اولین بار نوامبر ۲۰۱۲ دیده شده معمولاً یه کمپانی که داره ماهیانه اینقدر خرج تبلیغات می‌کنه دوست نداره ترافیک رو به صفحه هدفی بفرسته که عملکرد خوبی نداره این امر در مورد تمامی سایت‌ها صدق نمی‌کنه چون بعضی‌ها کمپین‌های تبلیغات دیجیتالشون رو کنترل نمی‌کنند، اما به‌هرحال چیزیه که می‌شه بهش توجه کرد و البته یک نقطه‌ی شروعیه که می‌تونید ازش استفاده کنید.

و در انتها اساسی‌ترین گزینه‌ که احتمالاً از همه کمتر مورد استفاده قرار گرفته، انجام جستجو و تحقیق در سرچ گوگل هست. برای عبارات خودتون داخل گوگل سرچ کنید اگر جستجو می‌کنید دنبال نتایج به‌شدت شخصی باشید چون اگر پروفایل گوگل پلاس دارید، همه چیز بر اساس موقعیت مکانی شما بنا می‌شه به شما یه تعداد ایده‌ی کلی داده می‌‌شه همینطور که در اینجا برای فلیوردکافی دات کام دیده می‌شه، تعداد متفاوتی لینک سایت هستن که اونها مورد استفاده قرار می‌دن، پس می‌تونید ببینید که چه افزونه‌هایی برای تبلیغ هستن در یکی از دروس پیشین اونها رو مطرح کردیم.

همچنین نقاط فراخوان که مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کافی بین دایرکت اونها یه شماره تلفن دارن خب همونطور که می‌بینید گزینه‌های مختلفی هستن که مردم از اونها استفاده می‌کنن بعضی هم استفاده نمی‌کنن برخی از تبلیغ‌کننده‌ها استفاده می‌کنن می‌تونین ببینین که اونها توی خط توصیفشون چی می‌نویسن به این ترتیب دید خوبی نسبت به کارهای اونها پیدا می‌کنین. من کلیک روی تبلیغ اونها رو توصیه نمی‌کنم چون باید آدم خوبی باشید و برای اونها خرج بالا نیارین اما اگر بخواین می‌تونین یو.آر.ال نمایش داده شده‌ی اونها رو کپی پیست کنید اگرچه امکان داره یو.آر.ال مقصد با یو.آر.ال نمایش داده شده تفاوت داشته باشه می‌تونید به طریقی که دوست دارین کار رو انجام بدید.

می‌تونید کلیک کنید که البته گفتم توصیه نمی‌شه اما اینها تعدادی از منابع عالی هستن که برای تحلیل رقابتی از اون استفاده می‌کنم اون هم قبل از اینکه اولین کمپینم رو بسازم. اینها یه سری ابزار هستن که باید قبل از ساختن اولین کمپینتون به اونها مراجعه کنین.

در دوره آموزش google ads در وبلاگ پارس ادوردز در ابتدا مباحث مقدماتی دوره Google Adwords را شرح داده ایم و سپس شما را با اصول افزودن کمپین و تبلیغات ادوردز آشنا می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ساخت اولین تبلیغ در گوگل را انجام دهید، همچینین در این دوره با نحوه صحیح هدف گذاری جغرافیایی و هدف گذاری زبانی آشنا خواهید شد و در نهایت به مباحث ریمارکتینگ مقدماتی پرداخته می شود.