خب بچه‌ها به تمرین اضافه کردن کلیدواژه‌های منفی در گوگل ادوردز خوش اومدین! خب همونطور که اینجا می‌بینید زبانه‌ی کیورد رو داخل یکی از گروه‌های تبلیغم باز کردم، حالا برای اضافه کردن کلیدواژه‌های منفی اگر یک فهرستی از کلیدواژه‌ها رو از قبل تعیین کردید تا به گروهتون اضافه کنید،

می‌تونید تا پایین اسکرول کنید. این گزینه یه مقدار مخفی به نظر می‌رسه و به همین دلیل بعضی‌ها با اضافه کردن کلیدواژه‌های منفی به گروه‌های تبلیغاتی و کمپین‌ها مشکل دارن؛ اما اگر روی زبانه یا اون لینک کلیک کنید یه تعداد گزینه رو برای شما نشون می‌ده. اولین مورد کلیدواژه‌های منفی در گروه تبلیغاتیه که در سمت چپ هستن بعدش هم کلیدواژه‌های منفی در سطح کمپین.

خب برای این کمپین به‌خصوص یک مارک قهوه است که کی کاپ نداره، اون پوسته‌های قهوه‌ی کوچک و جداگانه که وارد قهوه‌ساز می‌شن. خب می‌خواستم مطمئن شم که اون رو در سطح کمپین اضافه کردم در ادامه برای گروه تبلیغاتی قهوه‌ی ارگانیک، یه تعداد دیگه رو اضافه کردم، کلیدواژه‌های منفی که دوست ندارم تبلیغم به خاطر اونها نشون داده بشه.

خب برخی از نمونه‌ها عصاره دارن چون بعضی از افراد دنبال عصاره‌ی قهوه‌ی ارگانیک هستن. قهوه‌ی ارگانیک برای تنقیه، این رو دیدم که چند بار داخل نتایج جستجو اومده پس تصمیم گرفتم که این مورد رو به عنوان یک کلیدواژه‌ی منفی اضافه کنم اگه می‌خواید یه مورد دیگه اضافه کنید، می‌تونید بازش کرده و کلیک کنید. عبارت نحوه‌ی ساخت رو به عنوان یک کلیدواژه‌ی منفی اضافه کنید و در انتها ذخیره رو بزنید؛ واقعاً همینقدر ساده هست. بنابراین هر سرچی که توش نحوه‌ی ساخت نوشته شده باشه حساب نیست و یک تبلیغ موجود در این گروه تبلیغاتی رو نشون نمی‌ده.

یک روش دیگر برای افزودن کلیدواژه‌های منفی وجود داره. اگر به منوی کشویی details (جزئیات) برید و بر روی عبارات جستجو کلیک کنید، در اینجا کل عبارات جستجو که به سمت هدف‌های شما فرستاده شدن و در گروه تبلیغاتی نشون داده شدن، مشاهده می‌شه. این فهرست خیلی طولانیه و اگر انطباق وسیع یا عبارت داشته باشید می‌دونید که گستره‌ی وسیعی از نسخه‌های مختلف کلمات هستن که می‌تونن اینجا ظاهر بشن. با اسکرول به سمت پایین همه‌ی اینها درست به نظر می‌رسن. می‌رم به جلو. در واقع این یکی، خرید دانه‌ی قهوه‌ی آنلاین از کانادا. از اونجایی که این فروشگاه یک خرده‌فروش مقیم آمریکا هست اگر یکی به این صفحه برسه، احتمالاً از نتیجه‌ی جستجو راضی نمی‌شه چون قراره دنبال چیزی بگرده که مختص موقعیت مکانی خودشه، بنابراین اگه رو این چک باکس کلیک کنید می‌بینید که گزینه‌ی افزودن به عنوان کلیدواژه‌ی منفی از حالت خاکستری دراومده و می‌تونید روش کلیک کنید. بنابراین روی افزودن به عنوان کلیدواژه‌ی منفی کلیک می‌کنم و سطح گروه تبلیغاتی رو برای هر کلیدواژه می‌زنم. می‌خوام مطمئن بشم که کلیدواژه در سطح گروه هست و نه در سطح کمپین. می‌بینید که اینجا اضافه شده می‌خوام بگم که اوکی خوب به نظر می‌رسه و بعد ذخیره‌اش کنم. در ادامه این به فهرست کلیدواژه‌های منفی شما برای این گروه تبلیغاتی به‌خصوص اضافه می‌شه. اضافه کردن کلیدواژه‌ی منفی به همین راحتیه و حقیقت مهم اینه که تشخیص مواردی که نمی‌خواید تبلیغتون برای اونها نمایش داده بشه یا کلیدواژه‌هایی که نمی‌خواید به تبلیغتون ختم بشن، اهمیت داره. درواقع تشخیص کلیدواژه‌هایی که شما می‌خواین شاید یه مقدار آسون‌تر باشه. برای فکر کردن به این موضوع از یک دیدگاه متفاوت معمولاً باید از یه تعداد ابزار استفاده کنید تا ببینید که مردم واقعاً چه چیزهایی رو جستجو می‌کنن و اینکه مردم چی رو برای رسیدن به تبلیغ گوگل شما جستجو می‌کنن. این راه، روش ساده برای انجام این کاره. همچنین تعدادی ابزار عالی هم موجود هستن.

ورداستریم یک ابزار عالی برای کلیدواژه‌ی منفی داره که می‌تونید برای تحقیق اولیه ازش استفاده کنید همچنین تعدادی فهرست کلیدواژه‌های منفی هستن که در گذشته باهاشون کار کردم و در اصل فهرستی از کلیدواژه‌های مبنا هستن که هنگام ایجاد کمپین ازشون استفاده می‌کردم. علی‌الخصوص اگر فردی هستید که هیچ‌گاه از کلیدواژه‌هایی مثل نحوه‌ی ساختن کوپن رایگان و مواردی از این دست استفاده نمی‌کنید، مگر اینکه واقعاً یه چیز رایگان ارائه بدید اما فهرستی خوب حاوی ۲۰۰ کلیدواژه‌ی منفی وجود داره که می‌تونید به گروه تبلیغاتی‌تون اضافه کنید تا اینجوری نشه که یدفعه‌ای آخر کار به خودتون بیاین و ببینین که ضرر کردین. دلیل اصلی برای اضافه کردن کلیدواژه‌های منفی اینه که پول خودتون رو روی کلیک‌های بدون هدف که منجر به فروش نمی‌شن تلف نکنید. همینجا پرونده‌ی این تمرین هم بسته می‌شه.

در دوره آموزش گوگل ادز در وبلاگ پارس ادوردز در ابتدا مباحث مقدماتی دوره Google Adwords را شرح داده ایم و سپس شما را با اصول افزودن کمپین و تبلیغات ادوردز آشنا می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ساخت اولین تبلیغ در گوگل را انجام دهید، همچینین در این دوره با نحوه صحیح هدف گذاری جغرافیایی و هدف گذاری زبانی آشنا خواهید شد و در نهایت به مباحث ریمارکتینگ مقدماتی پرداخته می شود.