به بخش تبلیغات گوگل برای تازهکارها خوش آمدین، از اینکه این بخش و مشاهدهی این دوره رو انتخاب کردین بسیار هیجانزده هستم ، حالا قبل از اینکه شروع کنیم میخوام یه سری چیزها رو خیلی سریع بهتون بگم؛ ساختار دوره، اگر موضوعی نیاز به توضیح بیشتر داشته باشه، یک ارائهی پاورپوینت برای شما آماده میکنیم؛ قول میدم که همه چیز بسیار آروم و بدون هیچگونه مشکل باشه و بعدش میرم سراغ اصول.
همه چیز به صورت زنده در حساب گوگل ادوردز هست، مطمئنم که اگر بخواید میتونید دستی بر آتش این حساب پیدا کنین و اگر هم اینطوری نشد میتونید حداقل اون رو پیگیری کنید اما اگر ببینید که یک نفر توی حسابش چکار میکنه مطمئناً بیشتر از شرایطی که در موردش بشنوین اطلاعات به دست میارین. بنابراین ساختار این دوره رو اینجوری بنا میذاریم.
حالا بیاید کار رو شروع کنیم قبل از اینکه بریم سراغ ادوردز بیایید یه مقدار در مورد جستجوی گوگل صحبت کنیم؛ احتمالاً اکثر شما با معروفترین و مهمترین ابزارها یا خدمات امروز وب آشنا هستین. این مورد باکس جستجوی گوگله که شاید در گام اول ساده به نظر برسه اما تقریباً هر جستجو از تصمیم به خرید تا تصمیمات مسافرتی و هر کاری که یک نفر در دنیای اینترنت انجام میده یا اطلاعاتی که به دنبالش میگرده همگی از همین جستجو آغاز میشن؛ حالا شاید سؤالتون این باشه که چرا تمرکز اصلی ما روی تبلیغاته، میدونم که یاهو و همهی موتورهای جستجو هم تبلیغات پولی رو دارن اما آمارهای موجود در اینجا یا این نمودار که میلیاردها جستجو رو نشون میده میگن که گوگل بسیار بالاتر از این موتورهای جستجو هست درسته که برخی از سایتهای مایکروسافت هم رشد کردن اما گوگل ماه به ماه و سال به سال رشد ثابت و یکنواختی رو نشون میده؛ این ظرفیت بدون رقیب در این موتور جستجو هست که اون رو به فرصتی برای تبلیغکنندگان و بازاریابها تبدیل کرده؛ فراتر از اون استفاده از موبایل نیز روند صعودی گرفته در حال حاضر۲ میلیارد نفر گوشی هوشمند دارن و تقریباً ۸۵ درصد از کل مصرف اینترنت و ۵۷ درصد از جستجوهای روزانهی افراد روی تلفنهاشون انجام میگیره بنابراین اونها چیزی رو تایپ میکنن و به دنبال اطلاعات آنی هستن که بتونن روی گوشیشون ببینن. در اکثر اوقات افرادی که روی دسکتاپشون جستجو میکنند یا دنبال اطلاعات یک رستوران یا هتل هستن یا اینکه میخوان در مورد محصولی که قصد خریدش از فروشگاه را دارن جستجو کنن؛ بنابراین این فرصتیه که میخوایم بررسیش کنیم و به شما نحوهی هدفگذاری گوشیهای هوشمند و تبلتها به عنوان مدیومهای بزرگ و پرسود رو آموزش بدیم.
مردم تصمیمهای زیادی در مورد خرید میگیرن و خریدهای واقعی به صورت هفتگی از طریق تبلتها انجام میشه؛ اینجا صحبت از جستجوی گوگله اما حالا تفاوت بین جستجوی گوگل و گوگل ادوردز در چی هست؛ در اینجا یک توصیف داریم که میگه گوگل به شما تبلیغات ساده و در عین حال مؤثر رو میده و این تبلیغات رو در اختیار افرادی میذاره که به صورت آنلاین اونها رو جستجو کرده و به دنبال اطلاعات مرتبط با کسبوکار هستن، این یک توضیح عالیه و ادوردز رو در قالبی قرار میده که درکش آسون میشه اما نه تنها اطلاعات مرتبط با محصول یا کسبوکار شما نمایش داده میشن بلکه اطلاعات مربوط به یک محصول خاص که شما نسبت به رقباتون دارید هم نمایش داده میشن تا بتونید افرادی که برای محصولات رقیبتون جستجو میکنن رو شکار کنید. شاید بخواید به اون افراد خدمترسانی کرده و اونها رو به جمع مشتریهای خودتون اضافه کنین؛ استراتژیهای مختلف و زیادی هستند که میتونید از اونها برای داشتن کمپینهای مؤثر یا بهینه و ادوردزهای درست بهره بگیرین، زمانی که فرد یک جستجو انجام میده چنین اتفاقی میافته. گوگل تمام تبلیغکنندهها رو بر اساس رتبهی تبلیغی که دریافت کردن مرتب میکنه، این رتبهی تبلیغ موضوع ویدئوی بعدی هست، در ادامه جستجوهای طبیعی و نتایج پولی برای عبارت جستجوشده میان؛ خب ، یک مطالعهای اخیراً منتشر شده که میگه ۶۰-۷۰ درصد افراد فرق بین نتایج جستجوی طبیعی و جستجوی پولی رو نمیدونن؛ اینجا در قسمت بالا و سمت راست داخل باکسهای قرمز نتایج جستجوی پولی هستن و این نتایج هفته به هفته و ماه به ماه تغییر میکنن.اما قبل از اینکه هایلایت بشن با یک باکس تبلیغات زردرنگ مشخص شدن اونها کل ناحیه رو به رنگ زرد هایلایت میکردند اما الان کارشون رو اینجوری انجام میدن درست زیر آنها نتایج جستجوی طبیعی اومدن؛ اینکه چرا از دیدگاه گوگل این تبلیغکنندگان و تبلیغاتشون قدرتمندتر از یک پاپآپ یا بنر هستند اینه که چنین تبلیغاتی به جستجوی شما مرتبط هستند و میزان بیارتباط بودنشون نسبت به سایر مدیومها کمتره، بنابراین اگر کسی قهوهی طعمدار رو سرچ کنه این تبلیغات برای قهوههای طعمدار لذیذ یا تخفیف خرید قهوه و مواردی از این دست نشون داده میشن که با مورد جستجوشده توسط کاربر همخوانی دارن.
حالا در عرصهی نتایج موبایل شما حوزهی کوچکتری دارید و تمرکز بسیار بیشتری بر روی تبلیغات گذاشته شده، همونطور که میبینید هنگام بالا اومدن نتایج جستجو دو تا از ۳ نتیجه که در نیمهی بالایی صفحه دیده میشن تبلیغ هستن، بنابراین یک فرصت دیگه برای جستجوی موبایلی هست، نه تمام جستجوهایی که برای برخی از وسایل نشون داده میشن، سراغ اون هم میریم، اینکه چجوری فرصتها رو تشخیص بدیم و بدونیم که اونها پویایی بیشتری دارن، فرصتهای پاسخگویی مستقیم و غیرمستقیم به افرادی وجود داره که مستقیماً از تبلیغتون با شما تماس میگیرن، این میتونه یک موفقیت بزرگ برای افرادی باشه که در بازارهای محلی فعالیت میکنن. فرض کنیم شما فروشگاه اتومبیل دارید و یکی هست که دنبال لاستیک میگرده، میتونید یک دکمهی تماس پرستا بذارید، اون فرد میتونه مستقیماً از داخل تبلیغ با شما تماس بگیره کاری که بعدها داخل درس انجام میشه؛ اینجا یک نمونه از تماسه در شرایطی که دارید برای مکان استراحت در ساحل میامی تصمیم میگیرید، یک تماس اینجا وجود داره که میگه ۲۵ درصد تخفیف وجود داره؛ این کار واقعاً به خوبی انجام شده.
در این دوره چه چیزهایی رو یاد میگیرین به جای اینکه بگم چه چیزهایی یاد میگیرین میخوام بگم چه تواناییهایی پیدا میکنین و اهداف این دوره چه هستن؛ میخواین نحوهی ایجاد تبلیغات که منجر به مشتریهای جدید میشه رو یاد بگیرین. در مورد نحوهی هدفگذاری تبلیغات بر اساس موقعیت مکانی، رفتار، زمانبندی، نوع وسیله و مواردی از این دست یاد میگیرین نحوهی جستجوی کلیدواژه و رقبا رو یاد میگیرین و البته در مورد رهگیری میزان بازدهی و بهینهسازی عملکرد کمپینهای ادوردز رو هم یاد میگیرین.
حالا تمام این اطلاعات فوقالعاده حیاتی در خدمت پول تبلیغاتتون قرار میگیرن و بازدهی این تبلیغات برای ما اهمیت داره، باید ۱۰۰ چوق خرج کنین و ۲۰۰ چوق از اون تبلیغ به دست بیارین یا حتی حداقل هزینه و درآمدتون یکی باشه، بنابراین تمام این قطعات باید در کنار همدیگه قرار بگیرن تا به هدف نهایی آموزش یعنی ایجاد تبلیغات بهینه و مؤثر برسیم؛ همونطور که در ابتدای درس گفتم، اگر در حین کار سؤالی براتون پیش اومد میتونید آزادانه و با خیال راحت یک ایمیل برای من ارسال کنید. ایمیل من کوری رابی ات جیمیل دات کام هست.
در دوره آموزش گوگل ادوردز در وبلاگ پارس ادوردز در ابتدا مباحث مقدماتی دوره Google Adwords را شرح داده ایم و سپس شما را با اصول افزودن کمپین و تبلیغات ادوردز آشنا می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ساخت اولین تبلیغ در گوگل را انجام دهید، همچینین در این دوره با نحوه صحیح هدف گذاری جغرافیایی و هدف گذاری زبانی آشنا خواهید شد و در نهایت به مباحث ریمارکتینگ مقدماتی پرداخته می شود.