به درس مربوط به اضافه کردن رتبه خوش آمدید! اگر با گوگل ادوردز آشنایی ندارید، احتمالاً تا حالا این اصطلاح به گوشتون نخورده اما میتونیم اون رو یک موضوع بسیار مهم و اساسی بدونیم که باید باهاش آشنا بشین نه تنها در ایجاد تبلیغات بلکه برای بهینهسازی تبلیغ و دریافت بیشترین سود ممکن به اون احتیاج دارید، بنابراین همونطور که در درس قبل گفتم چیزهایی که رتبهبندی میکنم، موقعیت یک تبلیغ رو مشخص میکنن، حالا در این جستجوی نمونه شما نتایج جستجوی پولی رو میبینید؛ شماره یک از ۱۰ مورد همه جستجوها قرار نیست که یک ساختار داشته باشن و همهشون هم قرار نیست تعدادشون یکی باشه اما به هرحال همهشون یه شماره یکی اون بالا یا اطراف دارن؛ این موضوع به نحوه ساختاربندی بستگی داره اما در این مثال شماره یک در بالای صفحه و در باکس زرد هست، اما چرا این اهمیت داره؟
در بالای صفحه که معمولاً بیشتر از بقیه در موردش صحبت میکنم بیشترین نرخ کلیک وجود داره و نرخ کلیک بالا برای رتبهی تبلیغ، بازدهی بالاتر و هزینههای پایینترش مهمه. بنابراین با مشاهدهی این ویدئو باید تلاش کنید که حتیالامکان تبلیغتون رو به این رتبههای بالا برسونید البته در برخی از مثالها شما نتایج بهتری رو از تبلیغات پایینتر میبینید و زمانی که با ادوردز آشنا شدید باید تمرکزتون رو ببرید روی اون. زمانی که در شروع کار هستید بهتره دنبال راههایی باشید که خودتون رو به رتبه شماره یک نزدیک کنید. سه تا المان وجود داره که در اینجا مهمه.
اولین مورد پیشنهاده. پیشنهاد یعنی مقداری که میخواین روی یک کلیدواژه خرج کنید، اگر فکر میکنید کلیدواژهای هست که مهمتره و میتونه درآمد بیشتری داشته باشه احتمالاً تمایل به هزینهی بیشتری برای خرج کردن روی اون داشته باشید. ارزش کلیدواژهاس که این چیزها رو معین میکنه اگه یه کلیدواژه خیلی بهدردبخور نباشه احتمالاً تمایل کمتری برای هزینه روی اون دارین، دومین مورد امتیاز کیفیته، حالا امتیاز کیفیت عناصر مختلفی هستن که گوگل هم خیلی شفاف در موردشون صحبت نکرده اونها دقیقاً به شما نمیگن معیار رتبهبندی گوگل چی هست اما در کل امتیاز کیفیت میاد و احتمال کلیک یک نفر بر روی تبلیغ شما رو نشون میده چون گوگل میخواد مرتبطترین تبلیغات رو در اختیار کاربرهاش بذاره این موردیه که تا انتهای دوره میخوام در موردش صحبت کنم اما تمرکزتون روی مرتبط بودن باشه، مثلاً اگر قراره کلیدواژهی شما کفشهای قرمز باشه روی همون متمرکز بشید، میخواید تبلیغتون روی کفشهای قرمز صحبت کنه و میخواید اونها به صفحهای فرستاده بشن که توش صحبت از کفش قرمز باشه این بهترین ارتباطیه که میتونید داشته باشید اگه کسی بخواد برای یک نوع خاص از کفش قرمز جستجو کنه.
اگه بخوایم یک مورد از امتیاز کیفیت ضعیف رو هم مثال بزنیم، میتونیم شرایط معکوس بالا رو بگیم در ادامه بررسی عمیقتری رو هم داریم اما یک مثال کلی از امتیاز کیفیت بد میتونه این باشه که طرف در مورد کفش قرمز جستجو کنه اما شما در مورد کفش چرمی صحبت کنین و تبلیغ شما بهش نشون داده بشه طبیعیه که کاربر دنبال کفش قرمزه و این تبلیغ بهش ارتباطی نداره اگه کاربر بره داخل صفحهای که کفش چرمی داره طبیعیه که روی بازگشت کلیک میکنه، یه جور ناهنجاری به وجود میاد چون این وسط یک نفر هم هست که به کفش چرمی علاقه داره اما روند کار گوگل نباید اینجوری باشه، اونها هدفشون ارائهی مرتبطترین موارد به کاربرهاشونه، این شرایطی که گفتم از اهداف گوگل ادوردز هست و یک تبلیغ ناخواسته رو نمایش میده، در انتها اکستنشن های تبلیغ هستن. قراره که یک درس اختصاصی برای این اکستنشن های تبلیغ داشته باشیم، در دروس قبلی به شما نشون دادم که چجوری قابلیت تماس از تبلیغ رو با استفاده از یک اکستنش فراهم کنید در این شرایط میتونید اطلاعات بیشتر و لینک به سایت رو هم در دسترس قرار بدین این یک اکستنشن تبلیغه میتونید دانلود از طریق موبایل رو برای تبلیغاتتون داشته باشید که یک اکستنشن هست.
یک مجموعهی کلی از اکستنشنها هستن که میتونین به تبلیغاتتون اضافه کنین تا چارچوب و فرصت بیشتری برای ترغیب مشتری ایجاد کنید هرقدر اکستنشن بیشتری توی تبلیغ گوگل داشته باشید بهتره؛ در این صورت گوگل هم محدودهی تبلیغ بالاتری رو به شما میده، امتیاز کیفیتی که گفتم چه چیزهایی در خودش داره سوالاتی در مورد اون وجود داره، کاری که امتیاز کیفیت قراره انجام بده اینه که نرخ کلیک قابل انتظار رو تعیین کنه؛ اینکه احتمال کلیک جستجوکنندهها روی تبلیغ شما چقدره در پایین یک مثال سریع آورده شده، تبلیغات بسیار مشابه اما دلیلش هرچی باشه تبلیغ حاضر در بالا بیش از دو برابر کلیک یا درصد کلیکهای بیشتری دریافت میکنه؛ این امر به آزمون گذاشته میشه میخوام نحوهی تست کردن و اهمیت تست رو به شما نشون بدم، این یک نمونهی عالی هست گاهی اوقات شما بهتر یا هدفمندتر با مشتریهای خودتون صحبت میکنید.
گاهی اوقات قیمت نمیتونه به عنوان مهمترین عامل تحریک مطرح بشه عامل دومی که مطرح هست میزان ارتباط تبلیغه که این امر به کلیدواژههای انتخابی شما بستگی داره در مثال اسلاید قبلی به شما نشون دادم که اگه دنبال ثبت کلیدواژهها برین باید تبلیغتون به کفش قرمز مرتبط باشه، اگه در مورد رستوران صحبت میکنید و میخواید کلیدواژههای هدفتون در مورد رستورانهای کوبایی صحبت کنن باید عبارت رستوران کوبایی یا غذای کوبایی یه جورایی توی کلیدواژههای تبلیغتون قرار بگیره میخواید که حتیالامکان مرتبط باشه مورد بعدی صفحهی هدف هست دوباره برمیگردم به مثال قبلی و میدونم زمانی که طرف روی تبلیغ کلیک کرده انتظار داره صفحهای رو ببینه که دستهبندی کفش قرمز توش باشه یا اینکه کل سایت برای کفشهای قرمز باشه اونها چنین انتظاری رو دارن اونها میخوان به صفحهای برن که توش محصول یا خدمتی باشه اونها میخوان چیزی که انتظار دارن رو دریافت کنن و همین امر در امتیاز کیفیت تأثیر داره، کلیدواژهها نرخ کلیک رو تعیین میکنن.
همونطور که در مورد عملکرد جغرافیایی صحبت کردم، این عامل میتونه نرخ کلیک برای کلیدواژه رو تعیین کنه بنابراین اگه تبلیغتون توی آمریکا بهتر از انگلیس عمل میکنه، درحالیکه شما کل دنیا رو هدفگذاری کردین، باید به سراغ فرصتهای هدفگذاری جغرافیایی برین تا تبلیغتون رو به درستی ارتقا بدین البته سابقهی حساب و چندین عامل دیگر هم هستند که تأثیر دارن اما حقیقتاً هیچ عاملی رو نمیشه مهمتر از اون یکی دونست زمانی که شما تبلیغتون رو آغاز کردین و وقتی که اون تبلیغ در دنیای اینترنت قرار گرفت میبینید که تنظیم امتیاز کیفیت چقدر آسونه و چقدر همه چیز در میزان ارتباط خلاصه میشه بنابراین امتیاز کیفیت تأثیری فراتر از رتبهی شما داره میتونه بر روی هزینه به ازای هر کلیک تأثیر بذاره، رتبهبندی اون بر اساس امتیازی از ۱ تا ۱۰ هست امتیاز کیفیت ۵ بنچمارک شماست در امتیاز ۵ شما هر یک دلار که بدید یک دلار میگیرید میخوایم از کلیدواژهی دلار به عنوان یک نمونه در اینجا استفاده کنیم اگر شما و رقیبتون یک کلیدواژهی یکسان داشته باشید درحالیکه امتیاز کیفیت رقیب پنج و امتیاز کیفیت شما هم چهار باشه، شما باید ۲۵ سنت هزینهی بیشتر رو به ازای هر دلار داشته باشین پس به ازای همون کلیدواژه باید یک دلار و ۲۵ سنت پرداخت کنین اما اگر در صدر باشین و امتیاز کیفیتتون ۱۰ باشه، پنجاه درصد تخفیف دریافت میکنین پس اگر یه کلیدواژهای باشه که قیمتش ۱ دلار باشه شما برای همون کلیدواژه پنجاه سنت میدین پس اگر روی میزان ارتباط و امتیاز کیفیت تمرکز کنین نسبت به رقیبهای خودتون مبلغ کمتری رو پرداخت میکنین، کلیکهای بیشتری رو میگیرید و اینجوری هست که یک برنده خواهید بود.
بنابراین امتیاز کیفیت بهتر قیمت پیشنهاد شما رو کاهش میده و تجربهی کاربری رو ارتقا میده چون شما همون چیزی رو بهشون میدین که خودشون میخوان، اونها هیچ وقت به صفحاتی نمیرن که به کارشون ارتباطی نداشته باشه اونها روی یک تبلیغ کلیک میکنند چون بهش احتیاج دارن، میرن به همون صفحهای که دلشون میخواد در ادامه به ازای پرداخت پول کمتر بازدهی بیشتری دارید و در نهایت اگر در همین مسیر مرتبط بمونید، فروش بیشتری نصیبتون میشه همونطور که در اینجا میبینید مثل بعضی از سایتها، امتیاز کیفیت خیلی مهمه هزینههاتون رو پایین نگه دارید و به ازای هزینه یکسان کلیک بیشتری دریافت میکنین این موردیه که باید در مورد تبلیغات روی اون تمرکز کنیم و باید مطمئن شویم که توی این دورهی آموزشی روی اون تاکید بشه.
در دوره آموزش ادوردز در وبلاگ پارس ادوردز در ابتدا مباحث مقدماتی دوره Google Adwords را شرح داده ایم و سپس شما را با اصول افزودن کمپین و تبلیغات ادوردز آشنا می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ساخت اولین تبلیغ در گوگل را انجام دهید، همچینین در این دوره با نحوه صحیح هدف گذاری جغرافیایی و هدف گذاری زبانی آشنا خواهید شد و در نهایت به مباحث ریمارکتینگ مقدماتی پرداخته می شود.