خب بچهها به تمرین مربوط به ریمارکتینگ خوش آمدین! در این تمرین میخوام به شما نشون بدم که چجوری فهرست ریمارکتینگ رو بسازید، همچنین یک کمپین بازاریابی نمایشی در ادوردز میسازید که از فهرست ریمارکتینگ ساختهشده بهره میگیره.
خب بریم جلو و کار رو شروع کنیم. در ریل سمت چپ صفحه از حساب گوگل ادوردز شما تعدادی گزینهی مختلف رو میبینید اما گزینهای که باید به دنبالش برید کتابخانهی مشترک هست. روش کلیک کنید میبینید که یه تعداد گزینه برای کتابخانهی مشترک قرار داره اما گزینهی مربوط به ریمارکتینگ مخاطبین هستن، خب روی ویو کلیک کرده و به بخش مخاطب جدید برید. فهرست ریمارکتینگ حالا برای تعریف فهرست، اگه همین الان تگ ریمارکتینگ رو روی وبسایت دارید، که البته اگه اولین بارتون باشه اون رو در اختیار نخواهید داشت باید بر روی گزینهی تعریف فهرست بازدیدکنندگان کلیک کنید. گزینهی تگ جدید رو کلیک کنید خب یک پاپ آپ یا ماژول در زیر اون ظاهر میشه در یک باکس زرد و بعد از فهرست که میگه ما این تگ رو ساختیم اما اگه همین الان هم یک تگ ریمارکتینگ در وبسایتتون دارین میتونید روی اولین گزینه کلیک کنید. فرض کنید میخواید فقط اون نمایش داده بشه یا میخواید فهرستی از افرادی بسازید که یک صفحهی وب رو برای فلان کفش نگاه کردن. میتونید اون یو.آر.ال رو اینجا وارد کنید به عنوان مثال shoes.com/redshoe اینجوری یک فهرست اضافه میشه. میتونید از اون فهرست در یک گروه یا کمپین ریمارکتینگ استفاده کنید.
همچنین گزینههای بیشتری هم هستن که میتونیم بهشون اشاره کنیم اینجا محلی برای ترکیب و انطباق یو.آر.الهاست بنابراین تمامی افرادی که یو.آر.ال رو دیدن، یو.آر.الی که حاوی چکاوت یا سبد خرید چکاوت هست یا وضعیت سبد خرید پس از عدم تکمیل فرایند خرید. همگی در اینجا هستن و میتونید به تمام گزینهها برسید. یک لینک به فهرست میدم راههای مختلفی برای ترکیب و انطباق هستن که میتونین برای دریافت بیشترین عواید استفادهشون کنین. اما اگر باز هم اولین بارتونه که فهرست ریمارکتینگ درست میکنید یا اولین باره که تگ ریمارکتینگ رو به وبسایت اضافه میکنید، با گذاشتن یک تگ جدید روی سایت گزینهی یافتن لینک رو برای بازدیدکنندگان سایت بزنید. در ادامه مدتزمان عضویت، این مدتزمانیه که میخواید اونها رو توی لیست نگه دارید برای یک فهرست ریمارکتینگ کلی، دوست دارم اینها رو به مدت بیست تا سی روز نگه دارم، پیشفرضش ۳۰ روزه برای فهرستهایی که به رها کردن سبد خرید و بازدیدهای بیشتر حساس هستن احتمالاً به ۵ تا ۱۰ روز نیاز داشته باشید. اگه تا اون زمان برنگردن یعنی علاقهای به بازگشت ندارن و دیگه هم برنخواهند گشت. بعدش باید فهرست رو نامگذاری کنید من میذارمش فهرست یک. بعدش هم اگه بخواید باید توصیف اضافه کنید بعدش ذخیره رو بزن اگه روی فهرست یک بزنی میتونی روی گزینهی تگ در سمت راست تعریف کلیک کنی و در اینجا همون کوکی یا کدی که باید روی تمامی صفحات وب و پیش از بسته شدن تگ بدنه بذارید، ظاهر میشه. اینجا راهنمای قرار دادنش هست اگر نیازش داشتید اگه با بک اند وبسایتتون راحت هستین میتونید خودتون این کار رو انجام بدید یا اون رو بسپرین به برنامهنویستون. حقیقتاً اونها میتونن طی ۲ دقیقه این رو اضافه کنن زمانی که اون رو در اختیار گرفتین و شروع به جمعآوری اطلاعات کردین وقتی برگردین به بخش مخاطبینتون میبینید که اندازهی فهرست افزایش پیدا میکنه. وقتی که شروع به برداشت چند نفر از اون لیست کردید، میتونید متوجه بشید که به درستی جای گرفته و داره کارش رو میکنه، پس به پیش رفته و شروع به ایجاد کمپین ادوردز کنین.
خب بریم و انجامش بدیم اگر قراره کمپین جدید بسازید، باید کمپین شبکهی نمایشی باشه و در ادامه میتونید تعدادی از گزینههای مشابه رو مثل حالت نمایشی ببینید. باید بر روی ریمارکتینگ کلیک کنید بعدش تمرکز رو بذارید روی کلیکها به عنوان نمونه میام رقم ۵ دلار در روز رو برای این استفاده میکنم بعدش میتونید دوباره تو لیستتون بر اساس زبان، موقعیت مکانی، وسیله هدفگذاری کنین. همین امر مخاطبینتون رو محدود میکنه صرفاً بدونید قضیه رو «زمانبندی و تحویل تبلیغ»، اگه میخواید میتونید هر کدوم از این گزینهها رو بر اساس زمان یا نحوهی نمایش تبلیغتون عوض کنید و زمان نمایششون رو تنظیم کنید برای این مثال، میخوام چند تا مورد پایهای رو بهتون نشون بدم بعد از اینکه انتخابش کردین، روی قیمت پیشفرض بزنین. برای این از یک دلار استفاده میکنم بعدش مخاطبین من رو انتخاب میکنم فهرست یک اونیه که من ساختم. میدونم که تگم داره خوب کار میکنه بعدش هم اگه بخواید میتونید فهرست رو اصلاح کنید مثل درس بازاریابی نمایشی در مورد نحوهی افزودن عناوین صحبت کردم، کاری که شما انجام میدید انتخاب عناوین داخل فهرست یا انتخاب کلیدواژههای اونهاست. به این ترتیب باز هم میزان دسترسی به شما و مخاطبینتون در کمپین ریمارکتینگ کمتر میشه، فقط بدونید که یه همچین گزینهای هست. بعدش باید گروه تبلیغاتیتون رو بسازین همون چیزی که در موردش توی تمرین تبلیغات نمایشی صحبت کردیم. شما یک تبلیغ بارگذاری کن، من کار لیدر برد رو انجام میدم، یک تبلیغ ۷۲۸ در ۹۰ پیکسل به این میگیم لیدربرد یو.آر.ال نمایشدادهشده اینه www.mom.com/skincare .پس این هم قراره که یو.آر.ال مقصد شما باشه این جاییه که اونها باید برن و روی تبلیغ کلیک کنن.
اگر بخواید تبلیغ گوگل دیگری اضافه کنید باید روی تبلیغ جدید بزنید. روی ایجاد تبلیغ جدید بزنید و تمام کمپین ریمارکتینگ شما به صورت کامل نصب شده و میتونید عملکردش رو ببینین. نکتهی دیگر اینه که اکثر اوقات کمپینهای ریمارکتینگ عملکرد بهتری از کمپینهای نمایشی دارن، اما باز هم نه به اندازه کمپینهای جستجو. عمدهی دلیلش اینه که افراد با سایتتون آشنا هستن، توی سایتتون بودن باهاش تعامل و ارتباط داشتن با تبلیغات یا برند شما آشنایی دارن. بنابراین باید هم نرخ کلیکتون بالاتر بره در تمامی موارد اینجوری نیست، اما باید بهش اشاره کرد، موردی که باید در حین بازسازی کمپین ریمارکتینگ خودتون به خاطر داشته باشین. اینجا بحث تمرین ساخت کمپینهای ریمارکتینگ به پایان میرسه.
در دوره آموزش ادوردز در وبلاگ پارس ادوردز در ابتدا مباحث مقدماتی دوره Google Adwords را شرح داده ایم و سپس شما را با اصول افزودن کمپین و تبلیغات ادوردز آشنا می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ساخت اولین تبلیغ در گوگل را انجام دهید، همچینین در این دوره با نحوه صحیح هدف گذاری جغرافیایی و هدف گذاری زبانی آشنا خواهید شد و در نهایت به مباحث ریمارکتینگ مقدماتی پرداخته می شود.