خوب توی این درس می‌خوایم در مورد اصول کمپین گوگل ادوردز صحبت کنیم اساساً چیزی که می‌خوایم در موردش صحبت کنیم ایجاد یک کمپین گوگل ادوردز هست حالا قبل از اینکه اولین کمپینتون رو شروع کنید، بدونید که چهار تا رکن اصلی وجود داره.

اولین رکن مکانه، دومین موردی که باید بهش فکر کنین بودجه هست باید در مورد نگارش تبلیغ فکر کنین چون این بخش از ادوردز هست که رودرروی مشتری قرار می‌گیره و این بخشیه که باید مقداری زمان بگذارید و روش فکر کنید، چون این چیزی که فرد در صورت جستجو برایکلیدواژه‌های خاص مشاهده می‌کنه. آخرین بخش یا آخرین عنصر همون ایجاد کمپین هست. کمپین بر اساس کلیدواژه‌هایی ایجاد می‌شه که می‌خواید تبلیغ رو براشون عرضه کنید.

خب اولی یعنی مکان چه سایت‌هایی، چه شهرهایی، در چه موقعیت‌های مکانی و به چه زبان‌هایی. به عنوان مثال این اسکرین‌شات از یه کمپین متوسط رو به شما نشون می‌دم و قراره وارد جزئیات فنی مربوط به ایجاد کمپین ادوردز و هدفگذاری بر اساس موقعیت بشم. اما در اورلاندو که پایگاه منه باید این نکته رو مدنظر داشته باشین که بسیاری از افراد با زبان متفاوتی نسبت به انگلیسی صحبت می‌کنن بنابراین امکان داره ۲۰ مایل اطراف اورلاندو رو هدف‌گذاری کنین می‌تونین این نکته رو مدنظر قرار بدین که زبان تکلم مردم پرتغالی باشه زیرا تعداد زیادی از افراد هستن که به خاطر گردشگری از برزیل میان مقصدشون هم جایی مثل دیزنی و یونیورسال استودیو و اینجور جاهاس.

همچنین افرادی هستن که به عنوان مسافر از آسیا و کشورهایی مثل کوبا و پورتوریکو میان که توی این کشورها تکلمشون به اسپانیاییه پس اگر فکر می‌کنید این مشتری‌ها داخل بازار هدفتون هستن پس باید تبلیغاتتون رو برای اونها هم ایجاد کنید روش‌هایی برای ترجمه کردن وجود داره تا مطمئن بشید که تبلیغاتتون به شیوه‌ی درست ساخته شدن اما اینها مواردی هستن که باید قبل از ساخت کمپین بهشون فکر کنید.

مورد بعدی بودجه‌ هست دو تا مؤلفه برای بودجه هستش اولین مورد ماکزیمم هزینه برای هر کلیک یا پولیه که قراره بابت یک بازدید از وب‌سایت برای کلیدواژه‌های هدف‌گذاری‌شده خرج کنید خب شما بر اساس انلیتیکز خودتون می‌دونید اون کلیدواژه نرخ تبدیل بالایی داره و مثلاً به ازای هر ۱۰ تا بازدید، یک تبدیل رو نتیجه می‌ده.

بنابراین دوست دارید نسبت به کلیدواژه‌ای که هر ۲۰ یا ۵۰ بازدید نتیجه می‌ده، خرج بیشتری براش انجام بدین این موردیه که باید بر اساس داده‌های وب‌سایتتون در موردش تصمیم‌گیری کنین. مولفه دوم بودجه‌ی روزانه شماست. بسیاری از افراد رو می‌شناسم که بودجه‌ی بازاریابی‌شون رو ماهیانه تعیین می‌کنن اما روشی که ادوردز عمل می‌کنه، تعیین بودجه به صورت روزانه‌اس. روش‌هایی برای تبدیل این دو رو نشون می‌دم اما به‌هرحال این هم موردیه که باید روش فکر کنید.

بخش سوم نگارش تبلیغ هست برای هر کمپین می‌تونید تعدادی نسخه داشته باشید که گروه‌های مختلف از افراد رو با کلیدواژه‌های یکسان هدف‌گذاری کرده. اینجا فرصتی برای آزمونه و واقعاً یک راه عالی برای آزمودن روش ارسال پیغامهای مختلفتونه تا ببینید که کدوم یکی بهتر عمل می‌کنن.

شاید بخواید گزینه‌ی ارسال رایگان رو در تقابل با تبلیغی که خبر از ۲۰ درصد تخفیف می‌ده آزمایش کنید این یک روش عالی هست برای اینکه قبل از ارسال، آزمون‌های واقعی رو در مورد این کمپین‌های متفاوت انجام بدین خب این هم یک روش دیگه برای استفاده از ادوردز هست. اما نگارش تبلیغ گوگل به عنوان عنصر سوم مطرح هست.

در انتها می‌رسیم به کلیدواژه‌ها، کلیدواژه‌هایی که می‌خواین مختص کمپین شما باشن همونطور که گفتم باید همه چیز رو در منتهای مرتبط بودن داشته باشید این کلیدواژه‌ها در سمت چپ اگر همه‌شون بخوان یک تبلیغ رو هدف‌گذاری کنن، احتمالاً نمونه‌ی خیلی خوبی رو پیدا نکنیم چون اگر بخوام این تبلیغ رو درست کنم احتمالاً گزینه‌هایی مثل سنگ ماه‌نشان رنگین‌کمانی، سنگ ماه‌نشان، مهره‌ی سنگی و مواردی از این دست رو می‌خوام که مرتبط باشن مواردی که توصیف‌گرهای متفاوتی رو در جلوی خودشون داشته باشن.

با صحبت بیشتر در مورد کلیدواژه‌ها به بحث‌هایی می‌رسیم که کلیدواژه‌های نه‌چندان مرتبط مطرح می‌‌شن؛ در ادامه می‌خواید که کلیدواژه به سمت صفحه‌ هدف‌گذاری بشه که در درس قبلی راجع بهش صحبت کردیم و البته می‌خواید که کلیدواژه به محصول یا خدمت ارائه‌شده مرتبط باشه.

باز هم اگه می‌خواید از فروش مهره‌های سنگی ماه‌نشان مطمئن بشید باید کلیدواژه‌های مرتبط با اون رو در نظر بگیرید و در اون تمامی ترکیبات ممکن رو امتحان کنید همه افراد یه جور سرچ نمی‌کنن روش‌های دیگری هم برای به حساب آوردنشون هستن، انواع کلیدواژه‌های انطباق دقیق که در درس کلیدواژه در موردشون صحبت می‌کنیم. باید در نظر داشته باشین که افراد از عبارات یکسان برای جستجو استفاده نمی‌کنن به نظرم یه چیزی حدود ۶۰-۷۰ درصد از جستجوهای روزانه‌ی گوگل با تریکب واژگانی صورت می‌گیره که قبلا وجود نداشته.

گوگل قبلا اون ترکیب واژگان رو ندیده ترکیبات مختلفی از واژه‌ها هستن که تعدادشون به صورت نمایی می‌ره بالا و مردم می‌تونن از اونها برای جستجو استفاده کنن؛ برخی از اونها رشته‌ی طولانی کلمات و بعضی دیگه خیلی کوتاه هستن. احتمالاً کلیدواژه‌های کوتاه‌تر از نظر تعداد بیشتر باشن و باید این موارد رو درک کنید.

حالا بیاید در مورد درست کردن کمپین و ساختار اون بگیم این موردیه که باید بدونید گاهی اوقات تسلط افراد بر موضوع مقدار بیشتری طول می‌کشه کلیدواژه‌ها داخل یک گروه تبلیغاتی هستن و گروه تبلیغاتی هم داخل کمپین قرار می‌گیره زمانی که به ایجاد کمپین‌هاتون فکر می‌کنید بدونید که تعدادی گروه تبلیغاتی زیر اون کمپین وجود داره مثلاً می‌تونید فروش تابستونی رو برای یک کمپین داشته باشین که می‌تونه تخفیف ۲۰ درصدی داشته باشه.

زیر اون یه گروه تبلیغاتی برای هریک از محصولات که در فروش تابستانی هدف‌گذاری شده وجود داره، مثلاً یه گروه برای شورت موج‌سواری، یکی دیگه برای صندل و یکی دیگه هم برای تخته‌ی موج‌سواری در هر کدوم از این گروه‌ها یه تعداد کلیدواژه‌ی مخصوص دارین که برای گروه تبلیغاتی هدف‌گذاری شدن. برای شرت‌های موج‌سواری می‌تونید کلیدواژه‌های شرت‌های موج‌سواری تخفیف‌دار، حراج شورت‌های موج‌سواری، شورت موج‌سواری آبی و مواردی از این دست رو داشته باشید.

مواردی شبیه به این در کمپین‌های مرتبط با موج‌سواری به عنوان مثال، می‌تونیم کمپین دیگری برای پودر قهوه داشته باشیم بنابراین دو تا محصول متفاوت در قالب گروه تبلیغاتی من هستن پودر قهوه‌ی فندقی و پودر قهوه‌ی وانیلی و بدون کافئین. می‌بینید که چقدر با جزئیات و مرتبط هستن می‌خواید حتی‌الامکان چارچوب داشته باشید و در ادامه ۱۰-۱۵ کلیدواژه نگه می‌دارم که شاید یه مقدار زیاد باشه.

تعداد زیادی از کمپین‌هایی که بین ۵ تا ۱۰ تا نسخه‌ی مختلف از کلیدواژه توی اون هستن و بعد هم کم و زیادشون کنیم اما معمولاً همین محدوده از کلیدواژه‌ها رو باید رعایت کنین این یک قانون نیست اما معمولاً چیزیه که دوست دارم اون رو پیگیری کنم.

در دوره آموزش کامل گوگل ادوردز در وبلاگ پارس ادوردز در ابتدا مباحث مقدماتی دوره Google Adwords را شرح داده ایم و سپس شما را با اصول افزودن کمپین و تبلیغات ادوردز آشنا می کنیم و به شما کمک می کنیم تا ساخت اولین تبلیغ در گوگل را انجام دهید، همچینین در این دوره با نحوه صحیح هدف گذاری جغرافیایی و هدف گذاری زبانی آشنا خواهید شد و در نهایت به مباحث ریمارکتینگ مقدماتی پرداخته می شود.